و روزی ک تمامی نداشت...

  • ۱۸:۰۴

اکثر روزایی که ظهر میام خونه، مامانم می پرسه: چنتا مریض داشتی امروز؟ 

هر بار میگم: یکی مامان! 

بعد میگه: یکی فقط؟

 منم جواب میدم: همون یکیم کلی کار داشت یا همون یکیم به زور گیرم اومد!

ولی دیروز روز خیلی شلوغی بود، منی که هفته پیش انقدر بیمار جراحی کم بود که اصلا بهم نرسید، دو تا بیمار داشتم با کلی دندون واسه کشیدن و بخیه! اول صبح یه مریض گرفتم که به طرز عجیبی صورتش کشیده بود و با ریشی که روی چونه اش گذاشته بود، کشیدگیش بیشتر توی چشم بود؛ جای دشمنتون خالی، وقتی دهانش رو باز کرد، جلوی خودم رو گرفتم که اخم نکنم و پس نیوفتم... از بس که بوی بد مواد می داد دهانش... حتی با دو تا ماسک هم بوی دهانش استشمام می شد، اینجور وقت هاست که به خودم غر می زنم: اینم رشته است که انتخاب کردی؟!

جالبه نگاه که به قیافه و دندونای طرف بندازی،  داد میزنه که مصرف کننده است، ولی بلا استثنا همه میگن: ترک کردم چند ساله و فقط روزی 3-4 نخ سیگار می کشم...

من هم به سن کم طرف و دهان تقریبا بی دندونش نگاه می کنم و به تاسف سر تکون میدم و فقط میگم: کاش هر چی استفاده می کنین رو ترک کنین...

دندون عقل بالای پسر رو کشیدم و 7 و 5 اش رو گذاشتم برای دوست هام، چون مریض ها هنوز هجوم نیاورده بودن...

وسطای زمان بخش بود، روی تابوره( صندلی دندون پزشکا) نشسته بودم و هی این ور اون ور قل میخوردم که یک دفعه یکی از آقایون هم گروهی خیلی باشخصیت که از همه سنش بیشتره و کلا به دندون کشیدن من اعتقاد داره! من رو به منشی بخش نشون داد و گفت: بدین خانم هوپیان بکشه!

منشی بخش گفت:خانم هوپیان یه مریض اورژانسی اومده همه دندونای پوسیدشون رو باید سریع بکشن، بعد از ظهر عمل قلب باز داره، شما انجام می دین؟

بلند شدم، اول از همه نگاهم به تکنسین اورژانس و پرستار مرد کنارش افتاد و بعد پیرمردی روی ویلچر که لباس بیمارستان پوشیده و خیلی بی حال بود... گفتم: بله انجام میدم... به پرستارش گفتم فشارش رو بگیره...

یکی دیگه از دخترها برام پرونده آورد و جیم زد... کلا کسی تمایل نداشت کار کنه براش... بیمار رو روی یونیت خوابوندن... به عکسش نگاه کردم... اکثر دندون هاش پوسیدگی خیلی شدید داشت که اگر بیمار وقت داشت، می تونست نگهشون داره ولی انقدر دست دست کرده بودن که هیچ راهی جز کشیدن دندون هاش نبود... 

اول از دندون های خیلی پوسیده و درد دارش شروع کردم... عقل بالا و دندون کناریش رو کشیده بودم که دوستم هم اومد کمکم... بیمار آسپرین خورده بود... خون شفاف و رقیقش به شدت بیرون میزد... به راهنمایی استاد سریع سه تا بخیه زدیم براش... 

دوباره فشارش رو گرفتن...

 بعد عقل پایینش رو دوستم کشید و بخیه زد... اینجور وقت ها مریض رو مرخص میکنیم و میگیم برو یه هفته دیگه بیا، ولی این بیمار بیچاره وقت نداشت... رفتم سراغ سمت چپش... سه تا هم از فک بالا سمت چپش کشیدیم و بخیه کردیم... 

تکنسین اورژانس و پرستار همراهش از سرعت عمل ما ذوق کرده بودن و میگفتن: کی مطب میزنین بیایم پیشتون؟ خیلی خوب کشیدین... استاد هم لبخند میزد که امیدوارم لبخندش رو موقع نمره دادن هم حفظ کنه!! توی پرانتز بگم که ما برای نمره کار نمی کنیم و هدفمون فقط و فقط الهیه :))))) پرانتز بسته!

 ولی من ناراحت بودم... حس خوبی نداشت کشیدن دندون هایی که اگه شرایط جور دیگه ای بود میشد حفظشون کنی... میدونین؟ انگار دندون هاش، التماس میکردن که بذارین بمونیم و با دست هاشون محکم لثه رو چسبیده بودن :(

علت دیگه ی ناراحتیم وضع بیمار بود... خیلی بی حال و مظلوم بود... نگرانش بودم... کل دیروز به این فکر بودم که کاش عمل قلبش موفق باشه... 

بیمار رو مرخص کردیم و من دوباره دویدم به سمت یه بخش دیگه ام :| دو تا بیمار دیگه هم اونجا داشتم، تا دو و نیم با همکارم بین این دو تا مریض کامل و پارسیل می دویدیم... 

بعدش بدو بدو خودم رو به باشگاه رسوندم و طبیعتا جنازم رو به سمت خونه کشوندم...

اگه فکر کردین تونستم استراحت کنم، اشتباه می کنین! به مامان گفتم: 4 تا مریض پر کار داشتم و داشتم از حال میرفتم که ساعت 6 یادم افتاد ناهار نخوردم! بعد از ناهار یادم افتاد پایان نامم کار داره هنوز... 

و بالاخره خوشبختانه تونستم ساعت 10 کمرم رو بذارم زمین و با خیال راحت بیهوش بشم...

گنجشک لالا... 

سنجاب لالا...

آمد دوباره، 

مهتاب لالا...

لا لا لالایی 

آخری رو 4 بار زمزمه کنین :))


  • ۵۸۹
سهیلا ملکی
چقدر باشعوری شما :(
وظیفه ام بوده عزیزم :)
ree raa
ولی دقت کردی این خوابای بعد روز پرکار و مفید چقدر میچسبه؟؟؟؟ نوش جونت !^ـ^

من یه سوال پیش اومد برام عمل قلب چه ربطی به دندونا پوسیده داره؟:( یعنی نباید دندونات پوسیده باشه ؟o_O
خیلی... امشب هم خیلی خسته ام و به شدت خوابم میاد :))) فدایت :*
تاثیرشون دوجانبه است، یعنی هم پوسیدگی دندون که پر از باکتری و عفونته برای کسی که دریچه ی قلبش رو میخواد عوض کنه، ضرر داره و هم بیماری قلبی که داشته باشی تا حداقل 6 ماه درمان دنداپزشکی نمیشه انجام بدی، پس باید قبلش درمان های دندونپزشکیش رو کامل کرده باشن، که این بیمار خیلی دیر به فکر افتاده بودن براش :(
دچــ ــــار
مغز پست :
توی پرانتز بگم که ما برای نمره کار نمی کنیم و هدفمون فقط و فقط الهیه :))))) پرانتز بسته!

برگرفته شده از be-brave.blog.ir
بله، پس چی فکر کردین؟! مگه غیر از اینه؟ :)
متـ ـین
خسته نباشین خانوم دکتر D:
ترم چندم هستین؟
ممنون ؛)
سال آخرم
بانو. میم
بوهای بد تو رشته های پزشکی و دندونپزشکی یکی از زجرهای عظمی است :/ 
بیچاره... چقدر ادم دلش میسوزه... ایشالا عمل قلبش موفقیت آمیز باشه... 
و شما نیز خسته نبااااشی
واقعا :|| 
اوایل از بوی پیاز و سیر هم حالم بد میشد ولی بعد عادت کردم ولی نمی دونم چرا به بوی مواد مخدر نمیتونم عادت کنم :|
خیلی ناراحتم براش... آخر هم میرم بهش سر میزنم...
ممنون ؛)
آرزو ﴿ッ﴾
خداقوتِ ویژه خانوم دکتر ^_^
۴بار زمزمه کردیم :)
خیلی سپاسگزار آرزوی خندان ؛)
آفرین 
لالا لالایی
لالا لالایی
لالا لالایی
لالا لالایی 

آرزوهای نجیب (:
خدا قوت (:
راستی چرا باید همه دندون های اون پیرمرده کشیده می شد؟؟
خیلی مچکر ؛)
وایسا از کامنت ریرا کپی کنم واست...
تاثیرشون دوجانبه است، یعنی هم پوسیدگی دندون که پر از باکتری و عفونته برای کسی که دریچه ی قلبش رو میخواد عوض کنه، ضرر داره و هم حمله یا جراحی سنگین قلبی که داشته باشی تا حداقل 6 ماه درمان دندانپزشکی نمیشه انجام بدی، پس باید قبلش درمان های دندونپزشکیش رو کامل کرده باشن، که این بیمار خیلی دیر به فکر افتاده بودن براش :(
سعید یگانه (جاوید)
خسته نباشید خانوم دکتر
خدا قوّت
:-)
متشکرم فراوان :)
مریم۱
من دندون کشیدم بخیه نزد؟
دوتا اخر پایین
خب نیازی به بخیه نبوده احتمالا، این بنده خدا خون ریزیش فقط با بخیه بند میومد علاوه بر اون خیلی از دندون هاش رو ما کشیدیم و اینجور وقت ها بخیه نیاز داره لثه تا زودتر ترمیم بشه
مریم۱
برای دندون پوسیده باید چیکار کرد که حفظ بشن؟
من ظاهر دندونام سالمه ولی دکترم میگه پوسیدن 
چیکار کنم که بشه حفظشون کرد

باید ترمیم بشه دیگه در غیر این صورت چند وقت دیگه به عصب میرسه و احتمالا ظاهرش هم زشت میشه و پوسیدگی و نشون میده
مریم۱
خیلی درد دل دارم و سوال 
خیلی خوبه کسی باشه که از روی وجدان کاریش کاری رو خوب انجام بده 
من اگه همچین دکتری پیدا کنم دیگه ولش نمیکنم :)


سوالی داشتین بپرسین، اگه در حوزه اطلاعاتم باشه دریغ نمی کنم ؛)
مریم۱
فدات اگه بعدا سوالی به ذهنم رسید میپرسم ممنون خانوم دکتر  :)
 و موفق باشی 
خواهش می کنم و ممنون
x
دوست دارم نوشته هاتو  ٬ بازم بنویس :)

لطف داری به من ؛)
منیر
سلام.
اصلا همون اول که موقعیت پیرمرده رو توصیف کردی من استرس گرفتم. خیلی خوبه که با اعتماد به نفس و باوجدان کارت رو انجام میدی.
موفق باشی همیشه
سلام
والا اولش هم خودم استرس گرفته بودم، بعد که دیدم راحت داره تحمل میکنه، بقیه اش رو هم کشیدم...
توی همه شاخه های دندونپزشکی اعتماد به نفس ندارم ها :)))
طلوع ماه
خسته نباشی هوپ جان.وای بوی بد دهان خیلی وحشتناکه.طرف چقد بی فکر بوده که با بوی مواد تو دهنش میره دندونپزشکی.من اگه بخوام برم کلی دهنمو میشورم و مسواک میزنم و خوشبو میکنم که یه وقت دکتره اذیت نشه!
سپاس طلوع جان
خیلی بده ولی خب چاره ای ندارم، این ها حتی اگه مسواک هم بزنن باز بو میدن، فرقی نداره!
حنا :)
خسته شدم وقتی به این روز پرکار فکر کردم. خدا قوت ‌:))
ببین در عمل چی بوده دیگه :))
ممنون
ماسک
سلام وبلاگتون رو اخیرا کشف کردم و لذت میبرم از خوندنش چون وقتی دارین تعریف میکنید جای سوال و ابهامی توی کلمات نمیذارین معلم خوبی میشید
 دلسوزیتون برای اون بیمار واقعا ستودنیه منظورم نگرانی از بابت حفظ دندونش بود امیدوارم هیچوقت به فاز بی خیالی و بی رحمی نرسید دکتر
یادمه یک بنده خدایی که یک خانوم پیر هست تعریف میکرد از ناچاری و بی پولی و اصلی ترین دلیلی که اون بنده خدا از حجب و حیاش نگفت  اینکه شوهر عوضی داشته که بهش پول نمیداده توی جوونی هر وقت دندونش مسکل پیدا میکرد و اذیتش میکرد   برای اینکه ارزونتر دربیادش به دکتره میگفت دندوناشو بکشه راستش خیلی گریم گرفت وقتی خوذمو جاش گذاشتم اینکه دندونی که یک پوسیدگی داره و با پر کردن معمولی یا عصب کشی درست میشد و تا سالها برات کار میکردش رو از دست بدی وحشتناکه
این بیمار قلبی به هرحال از هفته ها قبل هماهنگی برای عمل و... انجام نشده بود یعنی دکترش اون موقع بهش تذکر نداده بود الان روز عمل یادشون اومد این چیزها رو؟دقیقا روز عمل این همه فشار وحشتناکه!
خیلی ممنون از نظر مبسوطتون، لبخند به روی لبم آورد :)
خیلی ناراحت کننده است کشیدن دندون هایی ک میشه حفظش کرد!
واقعا درک نکردم که چرا دقیقه ی نود، یاد دندون هاش افتادن؟ ولی به نطر بیمار از لحاظ مالی ضعیف بود و حتی اگه زود هم اقدام میکرد باز فقط می کشید این دندون ها رو :(
ماسک
این بخش مهم رو یادم رفت بگم یعنی بپرسم شما چطوری بوی بد دهن افراد رو میتونید تحمل کنید؟ آخه من وقتی با کسی که  مثلا صبح پنیر خورده مسواک نزده و راه افتاده اومده دانشگاه همکلام میشم بی اغراق حالت تهوع خیلی شدیدی میگیرم که هر لحظه میترسم بالا بیارم و سعی میکنم فرار کنم  شما چطوری قدرت تحملتون رو بالا بردید؟
اول اینکه عادت کردیم خوشبختانه یا متاسفانه :))
دوم اینکه اکثرا تا یک مریض دهانش رو باز میکنه، سریع ماسکمون رو روی دهان و بینی می کشیم و با ماسک خیلی از بوها رو احساس نمی کنیم!! ولی بوی مواد مخدر از بوهاییه که از هزار لایه ماسک هم رد میشه :-/
مریم۱
میخواستم راجب لمینت هم سوال کنم که توی چند مرحله انجام میشه چقدر طول میکشه 

برای یه دندون من قبلا کشیدمش  

کلی تعجب کردم از سوالت ها :)))
بستگی به محلش داره ولی بین 3-6 ماه طول میکشه، تعداد مراحلش هم باز بستگی داره :) باید از دندونپزشکت بپرسی
مریم۱
ببخشید ایمپلنت:))
حواس ندارم فک کنم اشتباهی نوشتم لمینت
؛)))
مریم
آخی دلم برا پیرمرده سوخت آدما که پیر میشن مثل بچه ها احتیاج به مراقبت دارن کاش اطرافیانش بیشتر بهش رسیدگی میکردن حالا طفلکی بعد از عمل به سختی میتونه غذا بخوره و باید فکر دندون گذاشتن باشه
آره حتما دندون مصنوعی لازم میشه البته از نوع پارسیل! قدامی هاش رو نگه داشتیم
مریم
آخی دلم برا پیرمرده سوخت آدما که پیر میشن مثل بچه ها احتیاج به مراقبت دارن کاش اطرافیانش بیشتر بهش رسیدگی میکردن حالا طفلکی بعد از عمل به سختی میتونه غذا بخوره و باید فکر دندون گذاشتن باشه
فریبا
خسته نباشی عزیزم .میگم خود پیرمرده به این کار رضایت داشت ؟ اصلا همچین مواقعی نظر خود بیمار رو هم میپرسن؟!
ممنونم خانوم ولی من این خسته نباشید رو برای دیشب دریافت کردم و خستگی اون موقعم برطرف شد ^_*
راستش نه زیاد! یعنی یکی دو تا از دندونایی که درد داشتن رو به من نشون داد ولی بقیه دندون هایی که کشیدیم رو زیاد مایل نبود ولی وقتی دید چاره ای نداره، چیزی نگفت :(
به خودت ایمان داشته باش،
تو قوی ترین شخص زندگی خودت هستی ؛)
آرشیو مطالب
Designed By Erfan Powered by Bayan