نیاز، سنّت یا اشتباه؟!

  • ۲۳:۳۷

هفته ی پیش خداروشکر بیمار کم داشتیم. این بود که خانوم نون هم سرش خلوت بود. هی می رفت بیرون و اخبار عقدِ شبِ قبل رو تکمیل می کرد و با ناراحتی برای من تعریف می کرد: " عروس متولد ٨٣ اس. بچه اس. نمی دونم والدین بی عقلش چرا این کارو کردن؟ " دوباره می رفت و با اخبار جدیدتر میومد: " میگن دوماد ٢٩ سالشه! ١٥ سال بزرگتره! " همون موقع درب اتاق رو زدن و دختری ١٣-١٤ ساله وارد شد. قیافه اش آشنا بود. قبلا یک دندون واسش ترمیم کرده بودم. 

-سلام خانم هوپیان! ( راستش خوشم نمیاد در محل کارم این طور صدام کنن. ازون ور بدم میاد دوست و فامیل و آشنا، خانم دکتر خطابم کنن!) 

دستش رو کرد توی کیفش و نگینی رو درآورد: میشه این رو بچسبونین رو دندونم؟!

 نگاهم رو از خانوم نون که خنده اش گرفته بود، به نگین دست دختر و ازونجا به قد و هیکلش که ماشالا از من درشت تر بود، شوت دادم! 

-اینجا چنین خدماتی ارائه نمیشه، باید بری مطب خصوصی عزیزم! 

تشکر کرد و رفت. پوکرفیس وار به در بسته خیره شدم. نگین دندون؟! اینجا؟ اون هم در این سن؟ یادم افتاد سری قبل حین پر کردن دندونش، مرتب اینستاش رو چک می کرد و به زور گوشیش رو ازش گرفتم.

خانم نون دوباره جیم زد و این سری اسم داماد رو هم درآورده بود، با عصبانیت اومد و گفت: " گیریم دختره هر کلاس رو سه سال بخونه ولی دلیل نمیشه شوهرش بدن به این پسره! دوماد یه پسر معلوم الحاله اینجا! معتاده، سیم برق می دزده. از لحاظ اخلاقی مشکل داره، در این حد که با یک دختره رفیق بوده یک روز دختره رو از دم در خونشون به زور برداشته برده شهر بغلی نصفه شب پسش آورده! بعد اون رو نگرفته اومده سراغ این طفل معصوم! " این جملات رو گفت و به من نگاه کرد. انتظار داشت حرف بزنم. از ابروهای کف سر چسبیده ی من متوجه شد که خیلی تعجب کردم. 

صدای خنده اش بلند شد: " چیه خانم دکتر انقدر تعجب کردی؟! این چیزها طبیعیه اینجا. دو سه سال پیش تو مرکز بهداشت بودم که یه پسربچه ده سیزده ساله اومد و بهم گفت: یه بسته ک.اندوم میخوام! گفتم: چی؟ واسه کی میخوای؟! با پررویی گفت: واس خودم! لجم گرفت و گفتم برو با بزرگترت بیا. یک ربع بعد اومد و گفت: بابام میگه یک بسته ام واس من بگیر!!... مونده بودم چیکار کنم، رفتم از مامای شبکه پرسیدم گفت بهش بده بره، تا یکی رو بدبخت نکرده تو این سن! "

با شگفتی گفتم: اینجام آره؟!!! چرا من فکر می کردم اینجا این خبرا نیست؟ 

-اینجا بدتر هم هست. صداش درنمیاد! اینه که زود بچه هاشون رو مجبور به ازدواج میکنن تا از زیر بار مسئولیتشون خلاص شن! 

درسته اون روز قبول کردم حرف خانم نون رو. ولی هیچ جوره تو کَتِ من نمی ره ازدواج در سن نوجوانی. آخه خود من معیارهام، شخصیتم، رفتارهام با دو سه سال پیشم، از زمین تا آسمون فرق کرده؛ چه برسه با دوران راهنماییم. بعد این بچه ای رو که دغدغه ای به جز درس و بازی و شکوفایی شخصیتش نباید داشته باشه شوهر میدن، دخترهای دیگه کلاسشون رو هم هوایی می کنن که وای یعنی شوهر چیه؟! وای لباس عروس! یک سال بعدش هم مجبورش میکنن باردار بشه و ترک تحصیل کنه و تا آخر عمرش نقش یک دستگاه تولید مثل رو ایفا کنه. بدون اینکه چیزی از جوونی و زندگیش فهمیده باشه.


+ گفتم دوران راهنمایی، یاد یه مزاحم ٢٤-٢٥ ساله افتادم که کل سال دوم راهنماییم در مسیر مدرسه تا خونه مثل سایه دنبالم بود؛ بعد آخر سال خواهرش رو فرستاد تو ایستگاه اتوبوس خواستگاری! ترسیده بودم و هعی میگفتم به خداااا کوچیکم من! به خدا قدم بلند شده فقط، اونم میگفت نامزد بشین تا بعد، داداشم میذاره درس بخونی! :-/ بعد خداروشکر به خودم مسلط شدم و خواهر و برادر رو با هم شستم پهن کردم روی بند که: " یک ساله داداشتون برای من آرامش نذاشته، هر جا میرم دنبالمه، من ازش می ترسم. باز بیاد دنبالم شکایت میکنم ازش! "  دمشون رو گذاشتن رو کولشون و رفتن، پس شد آنچه شد!! 

  • ۱۰۶۷
جناب قدح
سلام :)
سلام 
جناب قدح
این سن و سال کم و این فاصله سنی واقعاً غیر منطقیه !
غیرمنطقی و ظالمانه به نظرم.
Behnam BN
سلام ...

دوران راهنمایی گند ترین دورانه واقعا ، نه کسی بهت اهمیت میده ، و نه نظر تو برای بقیه مهمه ، من همین الآن تو همین دورانم ، خدا بهم رحم کنه :((((

من اصلا از زندگی کردن خوشم نمیاد ، آیندمو هم تو دو صورت ترسیم کردم ، یا مرگ یا خوشبختی :((( همین ....

راستی در مورد اتفاقات دوران راهنماییتون : 
ما تو کوچمون مدرسه دخترونس :// ولی فقط بیا کوچمونو ببین ، وقتی مدرسه دخترونه تعطیل میشه ، تعداد پسرایی ک دم در مدرسه وایستادن ، از دخترای اون مدرسه بیشتره :((((


واقعا ما داریم به کجا میریم ، چرا انقدر بد بخت و عُقده ای و بی فرهنگ و ندید پدیدیم :((( 

خاک تو این زندگی کنن ک شروع شدنش با این جور عشقاییه ک از دم مدرسه با دنبال کردن آدما شروع میشه :((( 


خلاصه ، توف تو این زندگی :(((

پ.ن : ببخشید ک انقدر بد حرف زدم ، شرمنده :)))
سلام
عه شما هم راهنمایی هستین؟ فکر نمیکردم دنبال کننده ی توی این رنج سنی داشته باشم :-))
کلا سن بلوغ همینه، زندگی به نظرت مسخرس!
یاد تعطیل شدن مدرسه های خودم افتادم. دقیقا انقدر که پسر اون دور و بر بود دختر نبود :-))))
زندگی قشنگه ولی
لیمو جیم
من اصلا با تفاوت سنیشون احساس مشکل نکردم
اما ۸۳ اخه :-( حداقل میذاشتن ۲۰ بشه 
۸۳ واقعا کوچیکه , ظلمه 
١٥ سال!!! واقعااا زیاده، یکی دهه شصتی یکی دهه هشتادی! دو نسل بینشون اختلاف هست.

Behnam BN
من راهنمایی نیستم ، من یازدهمیم :///

من میخوام خود کشی کنم 😔😔😔

زندگی هیچ خوشیی برام نداشته :(((

از این حرفا هم ک میگن به سن بلوغ ربط داره بدم میاد ، چون همش دروغه ، اتفاقا نوجوونی اوج خلاقیته ، ولی هیچ کس نمیخواد درک کنه :((
یازدهمی :-))) دوره ما سوم دیرستان میگفتیم باکلاس تر بود :-))
ان شاالله که از این افکار بیرون بیاین، سخت نگیرین.
صبح
اینهمه میگن عدالت منکه عدالتی ندیدم. اون پسر بچه ای که دوران کودکی و نوجوونی کار میکنه چه گناهی کرده یا اون دختری که آرامش و آزادیش گرفته میشه گناهش چیه. 
منکه از عدالت و حکمت چیزی سر درنیاوردم
شمام که  یکسال از عمرتون رو تو اضطراب سپری کردین خب به خونواده تون میگفتین راحت میشیدین
متاسفانه
می ترسیدم بگم بهشون فکر کنن تقصیر منه یا واسم سرویس بگیرن منم از سرویس خوشم نمیومد :-)))

Nelii 💉📚
چقدر این مدل ازدواجا زیاد شده،انقدر حرص میخورم من:/
من زود ازدواج کردم و با اطمینان میگم زیر۳۰ سال اشتباهه.
نه اینکه همسرم بد باشه،ولی نیازه یه سری مسائل و تجربه کنی و خودتو بشناسی بعد وارد زندگی مشترک بشی.
من هم. 
یک جوری انقدر زود ازدواج میکنن انگار مسابقه است.
ایشالا خوشبخت باشی همیشه ولی آره وقتی توی سن کم وارد زندگی مشترک بشی انگار از دنیای کودکی پرتت کردن وسط زندگی آدم بزرگا.
جولیک ‌‌‌‌‌
مین وایل، نماینده مجلس اومده گفته طرف دادیم سن ازدواج رو بیاریم بالا، جماعت معلوم الحال ریخته ن داد و فغان که دخترای اون سنی که شوهر میخوان و به بلوغ رسیدن و نیاز جنسی دارن، به گناه میفتن و تقصیر شماس!
حالا میخواستن بذارن رو چند؟ 15 سال. :|

زمان ما بچه پونزده ساله میگفت عاشق شدم میزدن تو دهنش. بعد ملت میگن بچه اون سنی بخواد ازدواج کنه چی. بچه اون سنی تهش رو جانی دپ و بندیکت کامبربچ کراش داره :|
بچه پونزده ساله مگه نیاز جنسی داره؟! چرا ما تو فکر نوشمک و درس بودیم پس؟! :-/
اینا میخوان بچه کارش به کراش مراش نکشه یه وقت خدای نکرده منحرف نشه! 
♫ شباهنگ
همه‌تونو در همین راستا دعوت می‌کنم به دیدن مستند انقلاب جنسی. پیشنهاد می‌کنم ببینینش اگه فرصت کردین

https://www.1film.ir/normal-version/movie/enghelab-e-jensi-1

https://www.1film.ir/normal-version/movie/enghelab-e-jensi-2
عه از اتفاق دلژین هم توی هفته ی قبل دو تا پست در مورد همین مستند گذاشت. واجب شد حتما ببینم.

مسـ ـتور
بغض بدی داره خفم میکنه ... آخه چرا؟ چرا؟ 
ما فقط میتونیم بغضو بشیم. بیشتر ازین کاری از دستمون برنمیاد!
آبان ...
ازدواج تو این سن وحشتناکه ...
هنوز حتی خود ادم نمیدونه از زندگی چی می خواهد ...
باید قبول کرد ازدواج برای یه سری واقعا خوشبختی میاره و برای یه سری بدبختی ...
به نظرم اون یه سال باید به یکی می گفتی ..
چقدر الکی استرس کشیدی ..
من بعد از ربع قرن زندگی تازه فهمیدم از زندگیم چی میخوام!
به نظر من اگه آدم با نیمه ی راستینش باشه حتما خوشبخته.
وقتی اومدن خواستگاری از ترسم که مزاحمتش بیشتر بشه به پدرم گفتم. یکی دو بار بابام اومد دنبالم. تا سال های آخر دبیرستان نهایت دو سه بار دیدمش. ولی واقعا استرس بدی داشت آبان من واقعا ازش میترسیدم...
tiktik tiki
چه وحشتناکه که اول خودشون تصمیم میگیرن بچه دارشن اونوخ واسه اینکه زیربارمسائل ومشکلات بعدیش نرن عروس دامادشون میکنن:/
دقیقا! خانم نون میگفت از بس توی مسائل زناشوییشون بی مبالاتن، بچه هاشون دچار بلوغ زودرس میشن و مجبور میشن زود مستقلشون کنن!
معلوم الحال
به خدا کوچیکم! به خدا قدم بلند شده فقط :))
خب من اول راهنمایی یهو قد کشیدم و تقریبا از دوران راهنمایی به بعد دیگه قدم بلند نشد. :-))))
معلوم الحال
یه سوال فنی: دندون رو سوراخ میکنید توش نگین میزنید؟ یا با چسب میچسبونیدش؟ 
حق ویزیتتون کو؟!
با یک نوع کامپوزیت باند میکنیم.
علی رضا عظیمی راد
سلام
فرا رسیدن اعیاد شعبانیه و قرارگرفتن در جرگه 100 وبلاگ برتر بیان در سال 96 را خدمت شما تبریک عرض میکنم.
محجبه میزبان نگاه ها و افکار زیبای شماست.
mohajabe.blog.ir
ممنونم، عید شما هم مبارک
x
من الان دهه سوم زندگیمم 
با این که خیلی بزرگتر از همسن و سال هام هستم از لحاظ فکری اما حرف ازدواج میشه میخکام فذارکنم از موقعیت , ازدواج زیر 27 _30 سال ِ یه دختر , معنایی نداره تو ذهنم . 
ولی من در حال حاضر فکر می کنم کاملا از لحاظ عقلی و ذهنی آمادگیش رو دارم :-))))))
حالا یهو دو سال دیگه میگم اون موقع هم بچه بودم!
معلوم الحال
دادم به خانم نون
اممم
باش
هانیه
تو محله ای ما دختر 16 ساله و 17 ساله رو شوهر می دهند هم چین محله ای گل و بلبلی داریم:) بعد من که الان چند ماه فقط از تو کوچیکترم میگند چرا ازدواج نمی کنی؟
واقعا چرا این فرهنگ جا افتاده که باید زود دختر رو شوهر داد همین کارا رو می کنیم از 2 ازدواج نفر یکی اش طلاق میگیره
میدونی باید طوری رفتار کنی که جرئت نکنن بهت این حرف ها رو بزنن! به من که میترسن بگن! :-)))
توی شهر ما ازدواج در سن پایین داره منسوخ میشه ولی اینجا :-/
هانیه
دو تا سوال دندانپزشکی  هم ببخشید بپرسم
دو تا دندون عقل ام دو هفته اش خیلی کوچولو در حد چشم بصیرت در اومده نمیدونم چرا اذیت میشم برم دندونپزشک؟
بعد می خوام لمینیت کنم خیلی کم دندونام زرد شده به صلاحه؟هزینه اش چقدر میشه؟
اگه این طور که میگی هم سن من باشی، دندون عقلت باید نهایت تا ٢٠ سالگی درمیومده و الان که در نیومده نهفته است و باید با جراحی هر چه سریعتر خارجش کنی. بهترین زمان خارج کردن دندون عقل نهایت تا قبل از ٢٥ سالگیه.
خب اگه فقط زرد شده و فرم و شکلشون رو دوست داری، بلیچ کن.
هانیه
پس این ذرات کوچیک دندون ام که الان  در اومده چیه؟ جراحی دندون عقل یعنی همون کشیدن دندون عقله؟بکشم من میمیرم از درد و خونریزی اش می ترسم
آخه بلیچینگ رو میگند دوباره رنگ اش شاید بر  گرده درسته؟
خب دندونت نهفته اس و گیره به یک جایی توی فکت که کامل درنیومده.
نه کشیدن بدون برش و بخیه است، جراحی فلپ میدن  و لثه رو کنار میزنن و بعد دندون رو خارج میکنن.
ببین وقتی بلیچینگ میکنی دندونت دو سه درجه روشن میشه و تو در ٦-١٢ ماه آینده به این رنگ عادت میکنی، ولی بسته به عادات غذاییت دیر یا زود دندون به رنگ سابقش برمیگرده و تو فکر میکنی دندونت بدتر از قبل شده. 
کاکتوس ..
واااا خب راست گفته دیگه، داداشش میذاشت درس بخونی دیپلم بگیری. چه پرتوقعی تو دختر! شوهر به اون خوبی رو پروندی که چی؟! 😒😒😒
هعی من میام اینجا خاطرات خواستگاری های ناکامم رو تعریف میکنم. هعی اشتباهاتم رو میشن :-))))
الان ازون موقع ١٢-١٣ سال گذشته اگه جواب مثبت داده بودم، الان بچه پنجمم رو باردار بودم :>>
ام اسی خوشبخت
دنیا قابلیت عدالت اجتماعی نداره، در واقع اصلا قرار هم نبوده داشته باشه، خیلی سخته فهمیدن حکمتش. 
منم دیدم از این موارد که خیلی زود ازدواج میکنن، بعضیاشون نقش دستگاه تولید مثل بودن رو قبول میکنن و مشغول بچه هاشون میشن اما بعضیاشونم تو سن حدودا 30 سال پشیمون و افسرده هستن.
واقعا درک حکمتش سخته.
به نظرم حتی اگه قبول کنن این نقش رو بازم ته دلشون افسوس هست که اگه عقلم بیشتر میرسید، انقدر زود ازدواج نمیکردم.
مهرداد
هر چی که باشه و هر دلیلی که داشته باشه به نظرم اشتباهه.
آدم باید سنی ازش بگذره تا بفهمه کجا واساده ،با خودش چند چنده  و از دنیا چی می‌خواد.
:\
دقیقا، وقتی هنوز از خودت شناخت نداشته باشی، چطور میشه یک نفر دیگه رو درک کنی و افراد جدیدی رو به این دنیا بیاری؟!
تی رکس
من نوجوونیِ خودم رو عاشقم واقعا
چیه واقعا اینجوری گند میزنن به این سن دوست داشتنی :/
بابا اصن نوجوونی فصل کراش رو بازیگر و فوتبالیسته! نه شوهر کردن :-/
حامد سپهر
واقعا باید تاسف خورد واسه این جامعه با این طرز تفکر:((
البته که نمونه ی کوچکی از جامعه است ولی میگن مشت نمونه ی خرواره!
étoile
دیروز کامنت گذاشتم، ولی نیست. 
یادم افتاد اسمم رو ننوشته بودم، ارسال نمیشه بدون اسم؟ 
نه بدون اسم نمیشه اصلا!
دوباره بنویس :-))
صحرا
یعنی دیدگاهم اینه که دورانی نوجوونی ، انننقدددرررر بچه است ادم که حتی مزاحم داشتن هم مضحکه
مردم چه فکری میکنن واقعن؟؟؟؟؟؟؟؟
من دوره ی نوجوانی خیلی بیشتر مزاحم داشتم!! :-))))
فک کنم بزرگ شدم مزاحما ازم میترسن :-/
بانوچـ ـه
چرا از اشتباهات دیگران درس نمیگیریم؟ چرا یه برنامه ریزی درست حسابی برای شناسوندن ازدواج به مردم نمیکنن؟ چرا پدر و مادرا اینطوری شدن؟
میدونی ما انگار باید توی هر مسئله ای شورش رو دربیاریم. اون از موج دیر ازدواج کردن دهه شصتیا و این از بازگشت به چهل پنجاه سال قبل و ازدواج دهه هشتادیا!
بهارک
سلام خانوم هوپ من پشت کنکوری ام ببخشید این سوالو میپرسم اخه تویکی از این پستاتون نوشته بودید ابجیتون کنکور داد پارسال...حالا حس کنجکاوی امونمو بریده که بپرسم بالاخره ایشون رفتن دانشگاه و پزشکی قبول شدن؟؟؟نمیدونم این سوال خصوصیه یا نه به بزرگواری خودتون ببخشید
سلام عزیزم
بله ایشون دانشجوی ترم دومن ولی در حوزه ی علوم پزشکی نیست رشته اش. 
خواهش میکنم :-)
مهربان
برگ هایم کو؟
ریختن؟
واسه تو که باید عادی باشه این داستانها!
میم سین
سلام!
یه سوالی داشتم که گوگل نتونست راهنماییم کنه.
مزاحم شما شدم.
کنگره های دندونپزشکی چی هستن و چجورین؟ و از چه ترمی حضور درشون میتونه مفید واقع بشه؟
ببخشید کامنت نامربوط به پست گذاشتم. 😅
سلام
تازه های علم و تحقیق رو معمولا میگن توی کنگره ها. یا کارگاه های آموزشی داره.
راستش من دوره دانشجویی شرکت نکردم دقیقا نمیدونم. 
خواهش میکنم
یه عدد کنکوری
سلام
به قضیه از زاویه دیگه هم میشه نگاه کرد که در اون صورت حق با اون طرف ماجراست همون قضیه 6 از نگاه من و 9 از نگاه تو .ولی بگذریم
به طور کلی در طول تاریخ همه کسانی که خواستند که بشریت رو نجات بدند 
به یه نتیجه مشترک رسیدن 
اینکه بکوبند و از اول بسازند :///
یعنی قشنگ یه چیزی مثل طوفان نوح و یه چیزی تو این مایه ها رو نیازی داریم کلا بشوره ببره خلاص بشیم :))))
یاد یه معلم دینی مون افتادم میگفت:
فکر میکنید وقتی مردید! راحت میشید؟؟ زهی خیال باطل اون ور یه فرشته هست که یه سیخ داره ...
:///
سلام
نه از نظر من؟! آهان
هر کی از خودش شروع کنه دنیا گلستان میشه
بهارک
خانم دکتر هوپ وبلاگ بسییییار جالللبی دارررید خیلی خیلی واسم جالبه که پزشکا هم میتونن تا این حد بامزه باشن اخه من هرچی دکتر دیدمممم اخمو بوده البته جز شما و استاد خاکستری 
ممنونم
والا من توی دوستام خیلی خوش اخلاق تر از خودم سراغ دارم. :-))
مهربان
من تا حالا با پسر 13 ساله ای که بیاد دنبال چیز مواجه نشدم
والا مرد گنده اش هم روش نمیشه بره بگه چیز میخوام! این بچه هه خیلی پررو بوده.
F_young
واقعا ازدواج تو سن پایین در حال حاضر فاجعه است. اما یه چیزی رو تو کامنت ها دیدم بگم. اینکه بچه های الان واقعا نیاز جنسی دارند دلیلش هم دسترسی به انواع و اقسام فیلم های ناجوره که حتی ما تو این سن هم گذرمون بهش نیفتاده چه برسه وقتی سن اونا بودیم. چون خودم خواهر کوچیک دارم و مدام باهاش صحبت میکنم میدونم بچه های این دوره زمونه خیلی با ما فرق دارند. شما خودتون هم تو متن تون به اون پسر 13 ساله اشاره کردید. واقعا من تو 13 سالگی از هیچی اطلاع نداشتم اما الان بچه های 13 ساله همه چیز که باید و نباید رو میدونن. هرچند راه حلش ازدواج بچه ها نیست. اما بنظرم کوتاهی پدر و مادر هاست که اجازه میدن هر چیزی و هر اطلاعاتی در اختیار بچه شون باشه!  
با حرفتون کاملا موافقم.
خانم نون میگفت این والدین شب ها با بچه هاشون توی یک اتاق میخوابن و خب بچه ها تا یک سنی متوجه اتفاقات دور و برشون نمیشن. بعد از اون خودشون رو می زنن به خواب و ... که باعث میشه به بلوغ زودرس برسن. وقتی فاجعه پیش اومد زود مجبور به ازدواجشون میکنن تا از دست اذیتاشون خلاص بشن!
سفره خاتون
پسر ده سیزده ساله به بلوغ هم نرسیده که -_-
پناه بر خدا -_-
چرا دیگه! دچار بلوغ زودرس شده.
hamed
وبلاگتون عالیه
سپاس
به خودت ایمان داشته باش،
تو قوی ترین شخص زندگی خودت هستی ؛)
آرشیو مطالب
Designed By Erfan Powered by Bayan