تلقین

  • ۲۱:۰۴

نمی دونم چرا از دیدنش می ترسیدم. میشه گفت تقریبا اکثر فیلم های سال ٢٠١٠ رو دیده بودم الا inception. شاید از بس همه می گفتن خیلی خفنه و متوجه نمی شی چی شد و ذهنت به هم می ریزه و این صحبت ها، مقاومت می کردم برای تماشا کردنش.

 از چند ماه قبل یهو دلم خواست ببینمش. توی پوشه فیلمی که از دوستم گرفته بودم نگاه کردم، نبود. از خواهرم خواستم نداشت. از برادرم گرفتم. تصمیم گرفتم وقتی ذهنم آزاده ببینم؛ که هر کار کردم نشد که نشد، فرمتش به لپ تاپم نمیخورد و نشون نمیداد.

نتونستم دانلود کنم. مشکلی که پیش اومده اینه که توی این ایام قرنطینه، نتمون ضعیف و ضعیف تر شده. هر فیلمی می خواستی دانلود کنی سال ها طول می کشید. ولی من می خواستم این بار این فیلم رو حتما ببینم. کمی ناز برادر رو کشیدم و قرار شد تو اتاق اون و پای کامپیوتر ببینم. در عوض لپ تاپم رو دادم بهش که pes نصب کنه و بازی کنه

بماند که وقتی فیلمی برام سنگین باشه، هی توقف می زنم و میرم یه دور می زنم و برمی گردم و برای این فیلم سه چهار باری این اتفاق برام افتاد، ولی صحنه پایانی رو با شگفتی تماشا کردم و گفتم مسلما این توی رویا اتفاق افتاده. نمی تونه این فیلم اینطوری هپی اندینگ باشه. داداشم سر بلند کرد و گفت برو نقدهاشو بخون بعد حرف بزن

رفتم نقدهاشو خوندم و مخم بیشتر از زمان فیلم درد گرفت

می دونین؟ یه فکری در ایام کودکی توی ذهنم بود که ما همه عروسک های یه بچه بزرگتر از خودمون هستیم. اون ما رو حرکت میده و باهامون بازی می کنه. حتی بعضی وقتا به آسمون نگاه می کردم و براش دست تکون می دادم با این تصور که آسمون ما توی اتاق بازی اون بچه است. دقیقا همون وقتی که شروع می کنیم به کنجکاوی در مورد خدا و جهان هستی. بعدها این تئوری رو فراموش کردم. بعد از خوندن این نقد، دوباره تئوری بچگیم یادم اومد. نکنه همه زندگی ما یه رویا باشه؟ حدیث معروفی هم هست که (( النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا ))، که یکی از تفاسیرش غیر از اشاره به بیدار شدن از خواب غفلت بعد از مرگ، می تونه این باشه که واقعا زندگی الانمون یه رویاست که توش دست و پا می زنیم تا بیدار شیم و به مرحله ی زندگی واقعی وارد بشیم. حالا کل زندگی هم رویا نباشه، ولی شاید از یه جایی به بعد خواب داریم می بینیم

باورش سخته ولی فکرش رو بکن بیدار بشیم و ببینیم چند سال اخیر همش یه کابوس بوده. پراید همون هفت تومن، دلار هزار تومن، خط فقر زیر یک تومنه، کرونایی نیومده، مردم انقدر از دین و خدا و کشورشون زده نشدن، توی زندگی شخصی اون فرد رو هنوز ندیدی، دل شکسته نشدی، هنوز دانشجویی و سطح امید به زندگیت بالاترین حد ممکنه...

و ...



  • ۷۲۸
Reyhane R .

وای من این فیلمو چند ماه پیش به پیشنهاد خواهرزاده ام دیدم.اولشخیلی برام گیج کننده بود و نمیفهمیدمش.نقدها رو خوندم و دوباره دیدم و کم کم متوجه شدم که چی به چیه!

ولی در کل این فیلم مرزهای خیال و رویا و واقعیت رو درنوردیده😁

من جاهایی که نمیفهمیدم چی میشه رو هی میزدم عقب دوباره نگاه می کردم. ولی وقتی نقدشو خوندم دیدم چقدر فکر میکردم فهمیدم همه چیو و نفهمیدم هنوز!
خیلی عجیب غریب بود
منتظر اتفاقات خوب (حورا)

من چند بار فکر کردم ممکنه از خواب بیدار شم و ببینم کلا یه زمان دیگه و یه جای دیگه هستم؟! 

منتظر فیلم جدید کریستوفر نولان هستیم ببینیم باز جطوری قراره با ذهنمون بازی کنه:-)

من هنوز به اون مرحله نرسیدم. فکر کنم بیشتر بهش فکر کنم همین طور بشم! :-))
سومین فیلمی بود که دیدم ازش و هر سه تا رو واقعا دوست داشتم.
پرستیژ، ممنتو و اینسپشن :-)
اریانه

میدونی هوپ،من این دسته از فیلم ها رو میبینم و یا به این چیزا فکر میکنم،فقط یه نتیجه داره واسم،قدرت ذهن ماها خیلی خیلی خیلی زیاده،وصف نشدنیه!!

ذهن ما هرکاری از دستش بر میاد،میتونه هر محدودیتیو زیر پا بذاره،هرچیزیو میتونیم تو ذهنمون داشته باشیم...

یه بار فقط بشین،یه مسند یا هرچی از بیمارهای روانی ببین،به حرفا و کارای بعضیاشون دقت کنی،هوپ،نمیدونی چیا میبینی،بینهایت عجیبه،بینهایت ترسناکه...

جالبیش میدونی چیه،ذهن ماها اونارو روانی میدونه چون واسه خودش قابل درک نیست!!

حس میکنم اگه اعتقاد نداشته باشیم،اگه حد و حدود نذاریم،با این حجم از قدرت ذهنمون،نابود میشیم...

من وقتی میخوام بشینم از این دست فیلما ببینم،یا از این مدل فکرا بکنم،یه جایی تنهایی اینقدر فکر میکنم که مخم داغ کنه،ولی تهش که دارم میام بیرون میگم تو همونی هستی که باید باشی و باهمون اصول و قواعد،نمیذارم افکار و ذهنم منو بازی بدن...

ذهنمون بعضی وقتا یکم زیادی خودخواهه،من نمیتونم بذارم همین مدت کوتاه حتی اگه خوابه،از دستم بره با این تصورات...

میدونم میشه فکر کنم ولی نتیجه اش چیه؟؟

مگه خود خدا نگفته رو اصول هستی فکر نکنید،حتما یه چیزی بوده دیگه...شاید میل به نقض قوانین تو وجود همه باشه،دقیقا همون جوری که تو فیلم همش قوانین نقض میشن،ولی تو این مورد من یکی عاشق قوانینم!!

ولی خواهشا خواب نباشه،خسته شدیم،سریع تر بریم خونمون تموم شه دیگه://///

یعنی میشه بازم کرونا نباشه،هیییع:((

فیلمش تا سه بار دیدن هم میطلبه!!

من اینطور فیلما رو که می بینم همش میگم چطور به ذهنشون این فکرا میرسه؟ چطور انقدر خلاقن، چقدر ذهنشون تواناست. خیلی از رمان هایی که میخونم هم همین طور.
دقیقا باید یه جایی دکمه استپ رو زد و زیاد از حد به این فکرها پر و بال نداد وگرنه میشیم همون بیماران روانی که گفتی!
خونت؟ دقیقا کجا؟ منزل همون اقای محترمی که گفتی؟
سخته بخوام دوباره تو اتاق داداشم ببینمش :-))
نیمچه مهندس ...

اگه حال داشتی فیلم Mother رو هم ببین.جنیفر لارنس بازی میکنه.

اون تئوری رو منم داشتم.حالا ندارم البته.سعی میکنم به این چیزا خیلی فکر نکنم.

+اکامنت های پست قبل برام عجیب بودن.هنجار شکنی،تابو،سنت،عرف و قانون و فرهنگ چیزایی ان که هر چی راجع بهشون بدونیم هم انگار کافی نیستن.

* اینو نگم می میرم.بچه که بودم - هفت ساله مثلا- فقط شلوار لی و بلوز میپوشیدم با روسری! بعد یه بار مامانم مجبورم کرد جوراب شلواری ای که خریده بود و من اصلا نپوشیده بودم رو بپوشم.هنوز حسم رو یادمه.با خجالت راه میرفتم و به جوراب شلواری مشکی با طاووس منجوق دوزی شده نگاه می کردم و فقط میخواستم برم خونه و شلوار لی ام رو بپوشم.

من فکر نمی کنم این چیزا تو ذات مرد یا زن باشه.ابدا.همون چیزاس که بالا گفتم.

مرسی گذاشتم تو لیست.
منم معمولا از این افکار فراریم تا اعصابم به هم نریزه. ولی این ایام چیزی که زیاده وقت! فکر آدم منحرف میشه.

+دقیقا همونی که واست کامنت گذاشتم. راه درازی رو داریم برای تغییر این هنجارها و بایدها و نبایدها.
* کاملا حسی که گفتی رو درک میکنم. برای خودم هم در برهه هایی از زندگیم اوایل تغییر پوششم پیش اومده این حس.
صخره نورد

سریال Black mirror، West world و ... همشون دارن این افکار رو القا میکنن که ما داریم بازی میخوریم از کسانی که نمیشناسیم. حس جالبی نیست.

خیلی اسمشون رو شنیدم. توصیه میکنی به دیدن این سریال ها رو؟
آرزو

چقدر این پست خوب بود:)

منم بعد دیدن این فیلم دقیقا به همین فکرکردم"نکنه همه‌ش فقط یه خوابه"

چقدر خلاقن این نویسنده ها.

:-)
حالا همش خواب نباشه، نکنه مثلا از سال ٩٤ رفتم توی خواب خرگوشی و این اتفاقات زیاد همش تو خوابه و قراره برگردم به لایه بالایی؟

انه

پاراگراف اخر...

هعی امان از این زمان و روزگار
شارمین امیریان

سلام.

جزء لیست دانلود منم بود. ولی چون لیستم خیلی طولانی بود، یادم نمیاد موفق به دانلودش شدم یا از اون لینک خرابا بود.

عجب فیلم خاصیه پس.

 

من خراب رویای کودکیتم 😊😍

 

یه سری از فلاسفه هم از همین حرفا میزنن (رویا بودن همه چیز) ولی اکثریت، قبول ندارن و اینا رو افراطی میدونن و خیلی استدلالها هم وجود داره برای رد این دیدگاه. ولی باز به نظرم نمیشه هیچ چیزی رو صد در صد رد کرد.

سلام شارمینم
منم واسه فیلم و کتاب یه لیست طولانی دارم. اونقدر که نمیرسم دوبار بخونم یا ببینم. حس میکنم وقت کم میارم! :-)))

😅😅😅

نقد این فیلم همین رو میگه. خیلیا میگن کلش خوابه. بعضیا میگن فلان المان رو داشت پس نه واقعیه از یه جایی به بعد. ولی من خودم انقدر خواب هام واقعی اتفاق میوفتن. صحنه ها، ادمها، احساسات که این فیلم خیلی تحت تاثیرم قرار داد.
شارمین امیریان

دنیای سوفی رو خوندی؟

نه نخوندم. با اینکه خیلی معروفه ولی یکی دو جا تعریف خوبی ازش نشنیدم. برای همین صرف نظر کردم از خریدنش. توصیه میکنی؟
آرزو

با اینکه ترسناکه،ولی من کاملا راضی ام که خواب بوده باشه و برگردم به سال ۹۴.

و چقدر بده آدم این طوری راضی باشه.

درسته واقعا ترسناکه. ولی وقتی آدم فقط برگرده که بدونه شرایط رو تغییر میده. اگه قراره دوباره همون استرسا رو تجربه کنیم که نمیخواد!
صخره نورد

من یه مدته سریال های تو این موضوع رو نمیبینم چون زیاد دیدم و الان حس خوبی بهم نمیده، یه جور حس دلزدگی. اما به نظرم دیدن چند قسمت از Black mirror خوبه که بفهمیم دنیا داره به چه سمتی میره، اما همه قسمت هاش جالب نیست، هر قسمت رو میشه مجزا دید، داستان پیوسته نیست. سری جدید West world رو هم برادرهام میگن ببین خیلی جالب و متفاوت شده که فعلا ندیدم، اگه دیدم نظرمو حتما میگم.

وسوسه شدم برای دیدن بلک میرر. 
مرسی عزیزم :-*
اریانه

من شرمنده حضور محترمتونم،کژتابی داشت کامنتم تو قسمتیش،واسه همین یه شفاف سازی بکنم...

رو هستی باید با توجه به اوصول و قواعد تفکر کرد...هرچند تو بعضی جاها که سرچ کردم دیدگاهای دیگه هم نوشته بود...

هوپ،چرا؟؟؟هوووم؟؟؟!!

منظورم همون جریان ما ز بالاییم و فلان بود://

دشمنت شرمنده :-)) 
من اونطوری برداشت کردم. بدون کژتابی بنویس (ایموجی زبون درازی!)
رهی منافی

سلام.

یک فیلم واقعا قدرت تاثیرگذاری اش چقدر است؟

تحریک کننده گی احساسی وتخیلیش و روانیش ممکن است شگرف باشد اما تحریک کننده گی عقلی چطور؟

می گویم قلیل و قلیل

کتاب چطور؟

برعکس کنید توصیفات بالا برای فیلم را.

فیلم برای سرگرمی است به ذات و به عرض برای تعلیم.

عمیق نقد کردن یک فیلم واقعا برام عجیب هست وقتی میشه کتاب نقدکرد چرا فیلم.البته صفر و یکی هم نها.

فراستی میگه فیلم خوب ندیدم تا حالا، حق داره به نظرم، مثلا یه فیلم جریانساز بشه مثل کتاب های پور سینا یا کانت یا ...

 

جالبه بندم می ترسم این فیلم رو نگاه کنم

 

نظرتون محترمه. هر کس نظری داره. من ترجیحم اینه کتاب خوندنم در کنار فیلم دیدنم باشه. 
منتظر اتفاقات خوب (حورا)

فیلم interstellar هم از نولان هست. فکر می‌کنم خوشت بیاد.

آرههه اتفاقا توی لیستم گذاشتمش :-)
هستی ...

سلام.من خیلی وقته وبلاگتون و میخونم اما دفعه اوله که کامنت می ذارم. منم فیلم و که دیدم به این فکر کردم که نویسنده فیلمنامه اش چقدر خلاقه و فکرش به کجاها قد می ده! هرچی فیلم از نولان دیدم عالی بوده و فکر و درگیر میکرده( در میان ستارگان) هم قشنگه اما نه در این حد.

سلام 
مرسی که روشن شدین. 
آدم شگفت زده میشه از این قابلیت های مغز بعضی ها. 
اونم قراره ببینم. 
نیمچه مهندس ...

به نظرم Maze Runner هم از همین تیپ فیلم هاست.بیشتر البته شبیه هانگر گیمزه.

+ خواب های من اونقدر یدن که امیدوارم اگه حتی این زندگی خوابه،نرم به اون لایه.

امتیازش متوسط بود که. اخیرا وسواس پیدا کردم امتیاز بالا ببینم فقط :-)))
+ من خواب بد به ندرت میبینم ولی همونام روزم رو خراب میکنن.
فامس

سلام.

واقعا  سوالیی که پیش میاد و جواب دادنش بهش  باید  تا ته  زمان  رفت. شاید

ایا واقعا خوابه،  رویاست؟

کی بیدار میشیم  کی تموم میشع؟

سوالایی که  یه جور گاهی  بر زخی  به وجود  میاره  و شاید  فکر کردن  زیاد بهش پوچی و  تباهی  همراه  داشته  باشع. گاهی  ذهن رو قلقک  میدن. اما جواب درستی نمیشع  یافت. واقعا.

اما امیدوارم  خواب  باشه  بیدارشیم  ببینم  توی  جایی  هستیم که  بالا ترین حد امید رو داریم . 

کابوسا و روز ای  سیاه  تموم شدن هیییی:(.

سلام عزیزم
خیلی سوالات هست که اگه بخوای ته و توش رو دربیاری مجنون میشی. من همیشه تا یه حدی پیش میرم و بعد بی خیال میشم.
منم امیدوارم
شارمین امیریان

اتفاقا منم خوابهای واقعی، طولانی و با جزئیات میبینم یه وقتایی! یه جوری که انگار واقعا یه روز زندگیم بوده! حالا بعد خصوصی یکیش رو برات تعریف میکنم😉

دنیای سوفی یه کم زیاد با فلسفه ی مستقیم (والبته ساده) قاطی شده ولی جریان داستانیش خوب پیش میره به نظرم و یه جاییش شبیه همین فیلم میشه اصلا آدم سنکوپ میکنه یهو. اگه علایق فلسفی داشته باشی خوشت میاد احتمالا.

ای جان، بدو بیا پی وی :-)))
بدم نمیاد از داستان های فلسفی. خط قرمزم تهوعه! خیلی رو مخم رفت. 
فامس

در مورد  خواب  بگم  من  خیلی کم  خواب  مس بینم  بعد  همون  خوابای  انگشت  شماریم  که  دارم  مثل روز  روشنه و حوادثی  درونش داره.. که هنگ می کنم  وقتی  از خواب  بیدار  میشم.

و بعضی هاش  برام اتفاقا  میوفته عینن...:(

یکمم  تر  سناکن..

یبار  برا دوستم  یکیشون  تعریف کردم  گفت  امیدوارم هیچکدوم  از خوابات  ممکن  نشه  جامعه ی  بشری  به فنا میره:( 

رویای صادقه تا به حال برای من اتفاق نیوفتاده. اکثرا اگه برای کسی تعریف نکنم یا ننویسم، زود فراموش میکنم خوابم رو.
خیلی ترسناکه اگه خواب ها واقعی شن!
تانیا

چقدر این پست خوب بود . منم مثل شمام

ممنون که خوندین
موژان

میگم هوپ کاش ماهم دندون پزشک بودیم وقت داشتیم فیلمای خفن ببینیم و نقدهای خفن بخونیم :))) 

عه اینجوریه موژان؟ دارم برات :-)))))
میس تیچر

پستتان را خواندیم خیلی رنگ اینجا جیغ است خواهر حجاب پیجتان کجارفته؟؟ نمیگویید من ببینم منحرف شوم؟؟ :دی

 

در مورد فیلم هم بگم دوباردیدمش خوشم نیومد کلا ببخشیدا مزخرف بود :دی

بجاش برو (with Diana Ross)when u tell me that u love me از گروه westlife رو دانلود کن بگوش حالت خوب شه

البته بزار تو گوشت با صدای بلنددددددددددددددددد

 

باتشکر صلوات خواهر :دی

 

 

من را ببخشایید دیگر تکرار نمی کنم.
اگه بد بود چرا دو بار دیدی؟! 
آخه بده جاش فیلم باید معرفی کنی نه آهنگ :-))
نگار

سلااام مهربون خوبی؟/من اومدم باز.البته الانا مثل یه ماه پیش نیستما یکم ادم شدم به خودم اومدم.یعنی خدابهم لطف کرد کنکور رفت عقب ولی متاسفانه یه سری کبودی بدون درد پدیدار شد روی بدن مون..تو این اوضاع درگیردکترشدم..برام دعاکن..متاسفانه باید وارفارین مصرف کنم ..یعنی نمیدونم چرا یبار نتونستم با خیال راحت بگم خوبم..

حالا خداکنه این قلبم که اصلا شبیه ادمی زاد نمیزنه فعلا تحمل کنه ...واقعا بین این همه استرس کنکور دیگه تحمل ندارم چیزیم بشه..

من به شدت کنجکاوم کجایی هستی؟بهت شمالی میخوره..تهرانی نیستی مطمعنم

بنظرم شمالی یا اصفهان..یا همدان..شایدم تبریز ..

درکل عزیزی

سلام، مرسی عزیزم، ایشالا شمام بهتر بشی. غصه نخور همین که تشخیص دادن و درمان داره، خداروشکر. بهتر میشی کنکورتم خوب میدی.
در کل فرق نداره کجایی ام. ایرانی ام! :-)
کاکتوس

کارهای نولان محشرن، من که خیلی دوسشون دارم

فیلم تلقین خیلی وقت پیش دیده بودم فیلم و جالبیش اینجاست که تلوزیون خودمون پخش کرد:)

منم خوشم میاد از فیلم هاش. 
از اتفاق وقتی تموم شد به خودم گفتم اصلا سانسور نداشت و صداسیما میتونه پخش کنه.
فامس

سلام 

هوپی گلی😍

خوبی ؟؟!

اومدم  یه احوال  بگیرم  برم

 

سلام فامس خانم گل، شکر خدا خوبم. ایشالا تو هم خوب باشی
פـریـر بانو

خواستم بگم یکی از بهترین فیلم‌هاییه که دیدم

اما وقتی رسیدم به ته پست

بغضم گرفت...

چقدر همه دنبال بیدار شدن از این کابوسیم...

و یه صدایی در درون من می‌گه: چه دل‌خوشی غیرقابل وقوعی... 

ببین مشکل اینه انگار فقط نیمی از مردم میخوان درست بشه و بقیه هنوز فکر میکنن اوضاع گل و بلبله. 
این جهله که باعث میشه این دلخوشی غیر قابل وقوع بشه!
פـریـر بانو

اونی که فکر می‌کنه اوضاع هنوز گل و بلبله دیگه واقعا موجود زیباییه! :)))

زیبا و جاهل و بی انصاف...
اریانه

کجایی دختر خانوم؟؟

خوبی؟؟

سلام آریانه جانم، همین دور و برم. هستم ولی خستم :-))
مهربانو

محشررره .. من خیلی دوسش دارم بیشتر از من مهردخت 

فیلمیه که به ندرت میشه کسی دوستش نداشته باشه.
به خودت ایمان داشته باش،
تو قوی ترین شخص زندگی خودت هستی ؛)
آرشیو مطالب
Designed By Erfan Powered by Bayan