هوپ و بیماران در هفته ای که گذشت. (٢٠)

  • ۲۰:۲۴

نخستین: بی حسی کامی مرد رو زده بودم که یهو گفت: آخ! چقدر خشن

خندم گرفت: سوزنه ها، سرش تیزه نه پنبه ای، درد داره

بعد داشتم ریشه های دندون هاش رو لق می کردم و وقتی از حفره دندون بیرون می افتادن، دستیارم با پنس سریع می گرفتشون؛ قضیه اون مرد قصاب و جلاد بودنم و پیشکشی بعدش رو براش تعریف کردم که حس کردم مردِ زیر دستم خنده اش گرفت. وقتی کارش تموم شد با گاز در دهان گفت: منم قصابم! ولی فقط می تونم سیب بیارم براتون.

در حالیکه شاخ دراورده بودم و می خندیدم: نه بابا اینو تعریف نکردم که بگم چیزی برام بیارین که!


دومین: اولین باری که بابام اومد زیر دستم، سال آخر دانشگاه بودم. کشیدنم از همون موقع خوب بود و به خودم خیلی غره بودم! پدرجان دندونی داشت ٤ کاناله که اندو شده بود ولی بعد از چند سال به عصب کشی جواب نداده و کشیدنی شده بود. قرار بود جاش ایمپلنت قرار بگیره. گفتم بیا دانشکده خودممم واست می کشم. [ایموجی بازوی قدرتمند و اینا

آقا خدا برای دشمنتون نخواد. دندون انکیلوز (فک جوش) شده بود، به شکلی که آخر استاد به سختی و با تکه تکه کردن و جراحی دندون رو خارج کرد. پدرم آخ نگفت بنده خدا و اصلا به روم نیاورد. دیگه گذرش به دخترش نیوفتاده بود تا چند روز پیش که معاینه اش کردم و دندون کناری ایمپلنت رو براش ترمیم کردم. یعنی شما بگو از دیوار صدا بیاد ولی از پدر من نه! کاش همه بیمارها اینطوری بودن خدایی!


سومین: دوباره من یه چیزی مینویسم از حرف های مریض هام، میاین جدی و شوخی میگین انقدر تعریف نکن از خودت خودشیفته فراهانی! :-/

ولی اون گروهی بودن که گفتم از یکی از شهرهای اطراف میان پیشم و روز به روز زیادتر میشن ها، این روند زیاد شدنشون هنوز ادامه داره. گویا همشون از دندونپزشکی می ترسن. بعد میان زیر دست من و مریدم میشن! اخیرا اصرار میکنن چرا ما بیایم اینجا؟ شما بیا اونجا مطب بزن، به همین سوی چراغ قسم!



چهارمین: زن با پسر ٥-٦ ساله اش اومده بود. داشتم عکسش رو نگاه می کردم و عقب عقب میرفتم تا روی صندلیم بشینم که زیر پام خالی شد و به زور از زمین خوردنم خودداری کردم. برگشتم عقب نگاه کردم و دیدم صندلی دست پسرکه

بله ایشون یک دفعه تمایل پیدا کرده بودن از زیر عضله ی سُرینیِ دکتر مادرشون صندلی رو بکشن! :-/

دستیارم بی اغراق تا یک ساعت می خندید، شمام راحت باشین!


پنجمین: گفته بودم قبلا که پذیرش یا دستیارها پشت سرم به مسئول یکی از کلینیک ها گفتن که دکتر هوپیان دستش کنده و زیادی وقت می ذاره و این صحبتا. بهم برخورد ولی به روی اون ها نیاوردم. البته که نسبت به چند ماه قبل دستم سریع تر شده، ولی هنوز وسواس شدیدم رو حفظ کردم.

بعد الان همون ها وقتی دیدن مریض ها راضی بودن و باز هم خواستن با خودم نوبت داشته باشن، با چرخش ١٨٠ درجه ای از همین آپشن برای تبلیغ کارم به مریض های جدید استفاده میکنن. جل الخالق!


ششمین: بعضی مریض ها انقدر ترسوان و اذیت می کنن که خدا می دونه. تا وقتی که ترسشون مانع کارم نشه، کاری بهشون ندارم و سعی میکنم آرومشون کنم ولی توی دو موقعیته که صدای دادم بلند میشه و اون روی عصبانیم رو نشون میدم

یکی وقتی که دستم رو بگیرن و از دهانشون بکشن بیرون. خیلی جدی دعواشون می کنم و میگم به دستِ من دست نباید بزنی!! چون توی درد و استرس زورت بیشتر میشه و ممکنه بهم آسیب بزنی و من قراره کار کنم با این عضو.

دوم وقتی که فرز توی دهانشون داره کار می کنه و دهانشون رو یک دفعه می بندن و لب یا زبونشون رو زخم می کنن.

بعد این دختر جوان که گویا پرستار یکی از بیمارستان ها بود، دفعه قبل اومده بود و انقدر اذیت کرده بود سر بی حسی که اون یکی دکتر گفته بود برو آنتی بیوتیک بخور، عفونت داری که بی حس نمیشی. بعد از چند روز این بار اومد پیش من

به سختی اجازه داد براش بی حسی بزنم و خداروشکر عمیقا بی حس شد. باز کردم دندونش رو و متوجه شدم اصلا به عصب نرسیده که بگیم عفونت داره و سری قبل هم از استرس زیاد بی حس نشده. این دختر من رو به عرش الهی رسوند انقدر که اذیت کرد. هی حرمت مثلا همکاری نگه داشتم و چیزی نمی گفتم. ولی صبرم یکی دو جا لبریز شد و دو تا داد جانانه سرش زدم تا آروم شد بالاخره! 

بدترین خبر ممکن برام وقتی بود که برای دندون کناریش باز با من نوبت گرفت. :-/


هفتمین: یه سوال

اگر دکترتون باهاتون به صورت اول شخص مخاطب صحبت کنه، به نظرتون کار درستیه؟ 

دقت کردم حین کار جز به  پیرزن پیرمردها و شاید بعضی از مردها، واقعا نمی تونم  "شما" بگم و جمع خطابشون کنم. توی دوران طرحم به خانوم نون شما می گفتم، ولی الان با همه ی دستیارها مفرد صحبت می کنم


+

  • ۴۳۶
رومی زنگی

من هر ۴ تا دندون عقلم انکیلوز بودن و فکر کنم دکتر دندون پزشکم که متخصص اطفال هم هستن رو به عرش اعلی رسوندم ⁦🤦🏻‍♀️⁩🙈 البته ایشون صبورتر از این حرفا بودن و همش میگفتن آفرین خیلی خوب همکاری کردی اما خب من طبیعتاً جیغ و ویغ ام رو میکردم چون فقط ۱۷-۱۶ سالم بود الان صبورتر شدم😁

خلاصه که خدا صبرت بده خواهر 🙄

در مورد اول شخص مفرد از دید بیمار به نظرم اول شخص خطاب شدن توسط پزشک به فرد آرامش بیشتری میده در مورد دستیارها نمی‌دونم به نظرم میتونی از خودشون بپرسی 

فکر نمیکنم توی اون سن دندون هات انکلیلوز شده باشن چون معمولا توی مرحله ای هستن که هنوز ریشه تشکیل نشده و ریشه است که انکیلوز میشه.
واقعا خدا صبرم رو زیاد کنه.
جدی آرامش بخشه؟ چقدر خوب
دستیارها رو عادت کردم طوری نیست، بیشتر برای مریض ها پرسیدم
مائده ‌‌‌‌‌‌‌

عضله ی سرینی :)))))

مودبانه ترین لفظی بود که میشد به کار ببرم!!
من ...

هفتمین: دکتر محرمه دیگه خانم دکتر😁

خب مگه نامحرما نمیتونن مفرد خطاب کنن؟ :-))
مهدی ­­­­

کلی خندیدم :))

فکر کنم اول شخص یه حس بالاتر بودن شما رو میده و بنظرم برای یه دکتر لازمه که بیمار حس کنه که دکترش نسبت بهش بالاتره. همین یه دفعه خودمونی شدنه شخص من رو توی یه شرایطی قرار میده که حس کنم طرف مقابل بهم غالبه. 

اممم، کمی تا قسمتی موافقم باهاتون. حس میکنم وقتی اینطوری خطابشون میکنم، سن کمم به نظرشون نمیاد و حساب میبرن ازم!
اریانه

فقط میمیک چهرت موقع کشیدن صندلی،نه چیز عادیه ،صمیمی سخن بگو،محرمشونی مثلا ها

(بابت دفاع از کامت های بلدم ازت ممنونم،کم کم دارم به فکر راه انداختن وب میوفتم،تا اینجوری یهو نیام شبیخون بزنم به صحفه کامتا،ولی فکر کنم لازمه قبلش یه کلاس پیرایش نگارش برم،چون گویا نوشته هام کج فهمی ایجاد میکنه،مثلاااااا،منظورم دلخوریتو بود،نه خودم، من جز دسته افراد دگر راضی نگه هستم،(ایکن لبخند با لپای سرخ شده)

هم خنده ام گرفته بود هم متعجب بودم هم عصبی شدم! :-)))
محرم! :-))) دوباره میپرسم توی این کامنت، مگه نامحرما نمیتونن مفرد خطاب کنن؟ 
(فکر کنم وبلاگ بزنی دست شباهنگ رو توی طویله نویسی از پشت ببندی!
آره باید چندین بار نوشته هات رو بخونی و ببینی منظورت رو بقیه صحیح متوجه میشن یا نه؟)
واسه خصوصیت هم فکر کنم دیگه باید از فکر کشتن نرگس بلاگستان دربیام و نقشه ترور تو رو بکشم! :-//
Tamana .....

وای من از دندون پزشکی خیلی میترسم فکر کنم بهتره با اون خانوم اتوبوسیه پاشم بیام پیش شما:-) 

مشخصه خیلی ترسیدی چون ٤ بار این کامنت رو فرستادی :-)))
اینکه این بیمارها از من نمی ترسن، دلیلش اینه که آشناها و فامیل هاشون راضی بودن و اطمینان خاطر بهشون دادن. طبق اون اعتماد اومدن و شاید جلسه اول کمی ترسیدن ولی بعد واسشون عادی شده.
صخره نورد

منم صدام در نمیاد تو دندون پزشکی، بعضی وقتا دکتره چک میکنه زنده باشم :))

حتی شده دکتره خودش چندبار پرسیده خیلی درد داره؟ درد داره؟ الان درد میکنه؟ احتمالا میخواست بگه لامصب این دیگه درد داره یه واکنشی نشون بده :))

 

خب حتما کارتون خوبه که اصرار دارن شما کارشون رو انجام بدین، خیالتون راحت ما نمیگیم خودشیفته فراهانی!

 

من با همه غریبه ها جمع صحبت میکنم و راحتترم که همه همینطور با من صحبت کنن، حتی پیردمرد و پیرزن ها :دی، اما نمیتونم نظر کلی بدم شاید یکی راحتتر باشه باهاش مفرد صحبت بشه! یا بقول شما اینجوری بیشتر ازتون حساب ببره اما اگه من باشم فقط با یه نگاه، چه زود پسرخاله شد، به دکتر نگاه میکنم :دی

ببین ما دندونپزشکا انتظار داریم حتی بیمار ساکت هم باشه، باز یه رفلکسی نشون بده ولی افرادی مثل شما و پدرم باعث میشن بترسیم! :-)))

هنوز تا دکتر ایده آل شدن فاصله زیادی دارم.

آره متوجه شدم توی کامنت هات. ولی من نمیتونم جمع خطابت کنم، ببشخین :-))
آرزو ﴿ッ﴾

واقعنی داد می‌زنین؟😶

من واقعا از اینکه یهو دهنم رو ببندم موقع کار دندون‌پزشک می‌ترسم. هیچ‌وقت تا حالا اتفاق نیفتاده برام ولی یکی از ترس‌هامه راجع به دندون‌پزشکی. 

چه روحیۀ لطیفی دارن این قصاب‌هایی که گذرشون به شما میفته :دی

من که خوشم میاد دکتر با شناسه‌های مفرد خطابم کنه :)

+در همین حین که داشتم اینجا نظر می‌نوشتم هم‌اتاقی‌م اومد عکس دندوناش رو که دیروز گرفته بود نشونم داد و چند دقیقه‌ای راجع به دندون‌ حرف زدیم :‌|

چیه؟ بهم نمیاد؟ :-)))
حس میکنم از ترس شدید ناخودآگاه میبندن دهانشون رو. 
روحیه این یکی لطیف نبودا، واسم سیب نیاورد :-/
عه؟ چه خوب. یادم باشه اومدی زیر دستم مفرد صدات کنم.

نظر کارشناسی هم دادی در مورد دندون هاش یا نه؟ :-))
رهگذر ...

سلام

1. دفعه بعد اسم شهرشونو عوض میکنن

شایدم برید باهاشون واسه نمایندگی ثبت نام کنید تو شهرشون

2. شما و جمع اینجوری صدا زدن بهتره فکر کنم

 

سلام
چرا اسم شهرشون رو تغییر بدن؟
نمایندگی مجلس؟! من از هر چی سیاست و کار سیاسیه متنفرم.
٢- مرسی از نظرتون، البته اکثرا با اقایون جمع صحبت میکنم مگر اینکه حین کار افعال مفرد به کار ببرم. تو نمیگم بهشون.
life around me

من انقدر دندون پزشکمو دوست دارم که حد نداره...یه آقای دکتر فوق العاده مهربون و خوش اخلاق و بامعرفت که از وقتی استاجر بودم مثل یه متخصص با من رفتار میکردن و انقدر تحویل میگیرن و تخفیف میدن که من کلی خجالت میکشم...البته با تمام مریضاشون همینجوری هستن و باور کن تابحال ندیدم خنده از لبشون بره حتی با یکسری رفتار مریضا من حرص خوردم ولی ایشون نه:))ایشون باعث شده واقعا ترس من از دندون پزشکی بریزه.البته من باوجود ترس زیاد هیچوقت مخل کار دکتر نمیشم و فقط از روی در هم کشیدن صورتم میفهمه درد دارم یا ترسیدم و دائم از اول تا آخر کار عذرخواهی میکنه...واقعا اخلاقش برام جالبه.مثلا میگه ببخشید که درد داره،ببخشید که اذیت میشی و الی آخر...دلم براش تنگ شد:)

البته هیچوقت مفرد منو خطاب نکردن و الان که فکر میکنم میبینم حتی اگه خانم هم بودن دوست نداشتم مفرد خطاب بشم...نمیدونم چرا واقعا:/

چقدر دکترت خوبه. خوشم اومد ازش ^_^ 
منم این طور حرفا رو که میدونم که درد داره، میدونم اذیت شدی دهانت خیلی باز بوده یا ببخشید لپت رو زیاد میکشم و زیاد میگم.

واقعا؟ خودت چه مدلی حرف میزنی با بیمارهات؟ من دوره دانشجویی انقدر خودمونی نبودم با مریض ها، حس میکنم هر اندازه که اعتماد به نفسم توی کارم زیادتر میشه، بیشتر خودمونی میشم با بیمارم!
شارمین امیریان

سلام.

 

۱. اِ یه قصاب مهربون دیگه! 🤩 حالا من چیکار کنم؟! 🧐

۲. بابات 😍

۳. هر چی دوست داری از خودت تعریف کن. دیگه همینه که هست. دکتر هوپ محبوبیان!😅

۴. به نظرم این بچه فقط کتک میخواسته 😂

 

من ترجیح میدم پزشک "تو" خطابم کنه. احساس امنیت بیشتری بهم دست میده. حس میکنم کسی که بهم "تو" میگه بیشتر مراقبمه!😅

 

سلام
١- :-)))) آخرش تو رو میدیم به یه قصاب! ولی این سنش زیادتر بود بهت نمیخورد.
٢-*_^
٣- آخه اینا تعریف از خودم نیست به نظرم. تعریف خاطراتمه.
٤- تنها کاری که کردم بهش گفتم برو پیش خواهرت بیرون بشین و در رو بستم! دهه! :-/

واقعا؟ چه تعبیر جالبی ^_^
غ ز ل

چقدر خوبه که اعتماد به نفس داری توی کارت خانم دکتر

منم از دندونپزشکی میترسم اما موقع کار به جز وقتایی که دندون رو تمیز میکنید با آب؟! اسمشو بلد نیستم که دل آدم رو ضعف میبره به ندرت تکون میخورم

مریض خوبی ام:))

موفق باشی خانم دکتر

توی همه کارهام هنوز ندارم این اعتمادبه نفسو ولی دارم تلاش میکنم به دستش بیارم و نکنه مهم اینکه اجازه ندم مریض زیر دستم متوجه بشه توی فلان کار خیلی ماهر نیستم که بترسه.
واقعا پوآر آب و هوا باعث دل ضعفگی میشه؟ بچه ها به ذوق این وسیله میان دندونپزشکی :-))
خدا این مدل افراد رو زیاد کنه.
سلامت باشی
اریانه

،خب ،اون مسیله محرم نامحرمی که شوخیه،ولی فکر کنم  واسه مراجعه کننده ها که با استرس پیش پزشک میرن،به خصوص تو ایران که تا ته مرحله درد تحمل میکنن بعد میرن دکتر،خب صمیمی صحبت کردن حس بهتری بده و از تعذب در بیان،ولی واسه ابهت اینا نظری ندارم حقیقتا،نرگس بیانستان منظودته؟من در جریاننیستم،قراره کشته بشم؟می خوای بکشیم؟اوکی ،مشکلی نی،ولی چرااا؟جریان چیه؟واس چی؟،یه چیز بگم ،چون عموما با موبایل کامنت میزارم،بس ناجوانمردانه سخته که درست کنم متنو،جوری که با اینکه میدونم کج فهمی وغلط داره بازم پست میکنم،اره من یه همچین ادمیم،طویله نوسیو ولی موافقم ،شباهنگ اسمشو عوض نکرده بود؟

طبق جواب بچه ها متوجه شدم بستگی داره به هر فرد. چون نمیشناسم تک تک افراد رو، دیگه همون روند رو ادامه میدم!
بله قراره بخاطر کامنت های طولانیت کشته بشی.
من همه پست هامو با موبایل مینویسم واسه من دلیل نیار! 
چرا اسمش دردانه شده ولی من به اسم قبلیش عادت دارم.
A +-

منم یبار سرم داد زدن و حتی تهدیدم کردن به این صورت که اگه یبار دیگه زبونتو تکون بدی بخدا با همین (اون چیز بدترکیبه) زبونتو میبرم.

از قضا اول شخص خیلیم خوبه. چون هم اینکه احساس کاذب صمیمیت ایجاد میکنه هم اینکه خب مریضه یه نفره دیگه چن نفر نیس که واسش جمع ببندی. از جهت احترام هم بنظرمن که چیز مزخرفیه.

تکون دادن زبون که واسه من چیز طبیعی شده، داد نمیزنم سرش ولی سرزنش چرا!
من اوایل به بچه ها و دخترهای جوون تو میگفتم و مفرد خطاب میکردم، رفته رفته مخصوصا وقتی مریضم چند بار پیشم بیاد نمیتونم جمع خطابش کنم حین کار. ولی مثلا بلند میشه از زیر دستم، باز به تنظیمات کارخونه برمیگردم! :-))
نیمچه مهندس ...

وقتی میگی دندون رو باز کردم اصلا نمیتونم باور کنم جسم به اون سختی چیزی هم داخلش داره که بخواد باز بشه.

اگه دکتر منو اول شخص خطاب کنه راحت ترم.خصوصا اگه هم سنم باشه ترسم هم میریزه.

خب اگه چیزی داخلش نبود که به درد نمیوفتاد شما رو بیچاره و آواره ی مطب های دندونپزشکی کنه.
من خودم هم با مریض های هم سن و سالم چه دختر چه پسر خیلی راحت ترم.
صخره نورد

نه دیگه منظورم شما نیستی که! گفتم غریبه ها! دوستان بیان از هر آشنایی آشناترن :)

قرررربانت خوشبخت جان :-**
نیمچه مهندس ...

حالا که به عضوی از جامعه ی دندون پزشک ها دسترسی دارم بذار اینم بگم:وقتی برامون توضیح میدین دندون هفتت فلان بلا سرش اومده،ما نمیدونیم دندون هفت کدومه دقیقا.فقط سرمون رو تکون میدیم.

من میرم بعد سرچ میکنم ولی تو یادم نمی مونه.

من نشونشون میدم یا توی عکس یا با آینه میزنم بهش میگم این یا میگم از خط وسط دندون هات یا از اخر فلان دندون. 
:-)
اریانه

 

اوه چه خشن شدی تو،میدونی هوپ ،دارم فکر میکنم شبیه اون قاتلا تو فیلما هستن،که میان اول گردن یارو رو ناز میکنن بعد یهو میشکنن گردنش رو میکشن طرفو،شبیه اونا شدی،نه به اون دفاع ،نه به این تهدید به مرگ

نمیدونم جز بلک لیست چند نفرم،ولی زیادن،واسه تو نفر چندمم؟حالا روش های انتخابیت واسه قتل چی هست؟بگو باهم کنار میایم

کار خوبی میکنی ،هر جور دوسداری و راحتی صدا کن،ارامش تو وسط کار یه لول بالاتر از ارامش بیماره،

عزیزم جاداره ازت تقدیر بشه،همشو با گوشی مینویسی؟بابا تو دیگه کی هستی؟تو کی بودی دیگه؟

دلیل نمیارم پس،از این به بعد 15 بار میخونم از رو کامتام بعد میفرستم؟خانم دکتر ایا وکیلم؟پست بزارم؟

وقتی انقدر خون میریزم توی کارم باید به خشن بودنم ایمان می اوردین.
کلا من بلاک لیست زیاد دارم، معروفم. 
اجازه بده سورپرایز بشی، روش های سورپرایزم مطمئن باش بهتر از وزیر جوانه!

مرسی :-)
آره نت لپ تاپم خیلی وقته قطعه و نرفتم درستش کنم شاید بیشتر از دو ساله! 
این کامنتت خوب بود
Vesta

سلام خیلی وقته که وبلاگتون رو میخونم،نوشته هاتون عالین،موفق باشید

سلام
خوش اومدین
مرسی
آرزو ﴿ッ﴾

نه نمیاد بهتون😁 

نظر کارشناسی نه بابا :دی فقط چون دندون عقل نداشت کلا، هی بهش حسودی کردم و گفتم خوش‌به‌حالت، گفت انقدر بگو تا در بیاد :دی ولی خب بیست‌و‌هشت سالشه، در نمیاد دیگه، میاد؟ :|

و اینکه من نمی‌دونستم وقتی عصب‌کشی می‌کنن یه چیزی می‌ذارن اون تو😶 همین دیشب با دیدن عکس دندون‌های اوشون فهمیدم :| و در این باره هم برام توضیح داد.

از دور جذابم فقط :-))
واقعا خوش به حالش بوده، نه وقتی جوانه اش توی دوره طفولیت شکل نگرفته الان هم دیگه درنمیاره. 
خب عصب کشی که میکنیم کانال های دندون رو تمیز میکنیم و شکل میدیم ولی نمیتونیم بذاریم خالی بمونه که باید پرش کنیم تا دوباره الوده نشن.
tiktik tiki

من دندونپزشکم راحت باهام حرف میزنه(تو اینا نمیگه ولی مثلا هم دیگه نمیگه دندون مولرتون یا ..جمع نمیبنده درکل)خیلیم میرم پیشش

 

نمیدونم چرا بی خسی زدن اینقدر وحشتناکه برای مردم:(بابا خیلی باحاله که

من هم به ندرت تو میگم ولی افعال رو جمع نمیبندم.
راستشو بگم من واسه خودم هم دوست ندارم ولی بهتر از آمپول های دیگه است به نظرم
منتظر اتفاقات خوب (حورا)

هفتمین:

بستگی به ظرفیت طرف مقابلت و جو حاکم توی محیط داره:-)

قبول دارم.
مثلا مورد داشتیم پسر جوونی اومده بیمار چند جلسه ام بوده ولی چون از نگاهش کمی اذیت میشم، خیلی حریم نگه میدارم.
آرزو ﴿ッ﴾

جذاب و لطیف و مهربون ^_^

فقط از دور
خیلی دور
خیلی خیلی دورررر
مستر جو

باید حس خیلی خوبی باشه که برا پدرتون دندون ترمیم میکنین .

استرسش از کار برای غریبه بیشتر بود، وسواسم هم بیشتر بود. 
ولی حس خوبی داشت.
آرزو ﴿ッ﴾

من چون از نزدیک ندیدم فقط از دورش رو میتونم بگم. ولی به نظرم در وبلاگ همان برون تراود از آدما که در زندگی واقعی‌شونه. گاهی حتی واقعی‌تر :))

قبول دارم حرفت رو. چقدر خوب اگه اینطور به نظر بیام. :-*
פـریـر بانو

من اینقدر تو دندون‌پزشکی مظلومم. نهایتا دردم هم بگیره چشم‌هام رو فشار می‌دم! :/

یک‌بار ولی خرابی دندونم به نزدیکی‌های عصب رسیده بود. دکتر پانسمان گذاشت(مرد بود) و بی‌توجه به چشم‌های فشردهٔ من بدون بی‌حسی همینطور با یه دستگاهی ویژ ویژ داخل دندونم رو خالی کرد. بهش گفتم اینجوری دردم میاد. می‌گفت الکی نگو! :|

هیچی دیگه! از خیر این دندون‌پزشک معرفی‌شده توسط بستگان گذشتم و رفتم پیش خانوم دکتری که قبلا پیشش رفته بودم. اون بنده خدا هم اومد پانسمان رو برداره و مجددا از درد مردم. می‌گفت من که کاری نمی‌کنم فقط دارم پانسمان رو برمی‌دارم. گفتم می‌دونم خانم‌دکترجان ولی این پانسمانه گمونم نزدیک‌های عصبه. قشنگ حس می‌کنم دردش تا مغزم می‌ره. 

این تنها باری بود که لب به آه و ناله گشودم. :دی

 

من هروقت دکترها باهام مفرد صحبت می‌کنن احساس راحت‌تری دارم. بدون استرس (یا نگرانی) حرف می‌زنم و مثلا علائم بیماری یا درد و... رو می‌گم. 

البته من به پزشک‌ها حق می‌دم که محتاط باشن تو این زمینه؛ مخصوصا خانم‌ها. چون بعضی‌ها سوءاستفاده می‌کنن و یهو پسرخاله می‌شن. شاید بهتره یه آنالیز اولیه بکنی بعد تصمیم بگیری چطور حرف بزنی باهاشون. :))

ولی از سمت بیمار بخوایم نگاه کنیم من خطاب مفرد رو ترجیح می‌دم. چون همیشه خیلی کوچولوتر از دکترهام عادیه برام. معمولا یه دخترم اولش می‌ذارن و راحت حرف می‌زنن. :دی

خب به نظرم طبیعیه دندونی که نزدیک عصبه درد داشته باشه. نباید بدون بی حسی کار میشد برات. من حتی تحمل درد نوار بستن بیمارهام رو هم ندارم زیاد واسه همین حتی برای ترمیم دندون های عصب کشی شده هم بی حسی میزنم! 
ولی درک نکردم چی شد! پانسمان گذاشت بعد شروع کرد به تراش؟!
منم حس میکنم اینطوری راحت تر میشن و استرسشون کمتر میشه. 
اون آنالیز اولیه رو هستم. به همه مردی رو نمیدم. نهایت مفرد بهشون بگم باز کن دهانت رو ببند! :-))
من همش میگم خاله ^_^
آقای صاد

من اگه خودم بودم و میخوردم زمین خنده م میگرفت میوفتادم دنبال بچو دنبال بازی! مامانشم با دهان باز رو یونیت :@

مفرد صحبت کردن پزشک با آدم حس امنیت بهش میده ولی خب در مورد سن و سال های نزدیک یکم با رعایتای غیر زبانی میشه حرفه ای بود و اون اطمینان رو هم جلب کرد :)

واقعا؟ :-)))) آخه مادرش رو به زور پذیرش کرده بودم عجله داشتم برم، وقت بازی نداشتم :-))))
میشه توضیح بیشتر بدین؟
انه

سلام 😍

برخورد ما با مریض کمتر از شماست در حد چند دقیقه یه شرح وحال ونسخه تمام!برخلاف شما که همون ترمیم ساده هم وقت گیرتره ولی دوستای دندونپزشکم اکثرا مریضاشونو مفرد خطاب میکردن.من سعی میکردم جمع خطاب کنن اقایون رو چون جایی که کار میکردم از نظر فرهنگی اونقدر براشون عادی نبود و هرچند من وقتی عصبانی میشدم یهو با لحن جدی میگفتم ببین عزیزدلم و خب بعد یهو میدیم ای وای من چی گفتم.بهرحال دیگه بستگی داره به جنبه مریضا اینکه بعضیا گفتن حس امنیت و خوب واینا رو جالبه دقت نکرده بودم.

سلام ^_^
آره خدایی ما خیلی با بیمارهامون برخوردمون طولانیه. نمیشه که خیلی فاصله حفظ کنیم باهاشون مخصوصا که اکثرا ازمون میترسن. :-/
من سوتیام اینطوریه که مرد گنده رو با خاله خطاب کردم. کلا زیاد عزیزدلم و اینا توی زبونم نیست
آبان ...

کار برای پدرت 

به نطرم خیلی استرس اور بود 

من جات بودم قبول نمی کردم البته پدر من خیلی ایراد گیره 

 در این حد که از بس ایرااد گرفت از اینکه دفاع پایان نامه دعوت کردم پشیمون شدم 

من مشکلی ندارم من و مفرد خطاب کن دکتر :)

ولی خودم جمع به کار می برم 

پدر من وقتی حمایتش رو نشون داد که دبیرستانی بودم و من و خودش خونه بودیم فقط. 
پلو شویدی پختم به غایت بدمزه و سنگ طور! بنده خدا رفت پیاز شست آورد با آبلیمو و پیاز و نون، تن ماهی رو با برنجم خورد و هیچی نگفت!! برنجی که خودم نتونستم بخورم. :-))))
توی رانندگی ولی کنار پدرم اذیت میشدم چون خیلی ایراد میگرفت. 
تو که دوست خودمی :-**
نیــ روانا

دندونپزشک من همیشه آخر کار بهم میگفت کاش همه مثل شما بودند هر کاری من میکنم صداتون در نمیاد

و من پیش خودم تعجب می کردم که یعنی چی؟ خوب مگه قراره صدام دربیاد؟؟

 

و الان که این پستا رو میخونم می بینم وژدانا باید یک تخفیف اساسی به من و امثال من بدن دندونپزشکا که اینقدر آروم دراز می کشیم و به همه حرفاشون گوش میدیم و بی سر و صدا اجازه میدیم کارشون رو انجام بدن :))

میشه گفت  ٧٠ درصد افرادی که اولین بار زیر دستم میخوابن میگن: ما از دتدونپزشکی میترسیم! 
واسه همین افرادی که راحت بخوابن و چیزی نگن، گلی هستن از گل های بهشت. :-)

باشه چشم :-))
رومی زنگی

من که اسم علمیش رو نمی‌دونستم تا موقعی که از تو شنیدم دکتر اون موقع گفت دندونهای عقلت فک جوش هستن واسه همین اذیت شدی این همه. اولین دندون عقلم ۱۴ سالم بود که جوونه زد ولی فکم جای کافی نداشت و هر چهارتاش نصفه دراومد فکر کنم شما بهش میگین نیمه نهفته حالا نمی‌دونم بازم شاید دکترم اشتباه کرده باشه 

خب شاید جزو اون دسته ای بودی که دندون های عقلشون زود شکل گرفتن. ممکنه پیش بیاد ولی روند طبیعیش اینه که توی اون سن در حد تاج و نهفته هستن.
کیمیا

عاغا منم با غ ز ل موافقم...

انقدر مورمورم میشه از اون پوآر هوا...

(معلومه تازه یادگرفتم ذوق دارم؟؟ :دی)

در کل مریض خوبی عم، فقط یه بار یادمه عصب کشیم ۴ ساعت طول کشید از بس دکتر رف پای مریضای مختلف وسطاش...

و من خیلی شیک زدم زیر گریه (ایموجی دهن خط شده)

هنو خودمم نمیدونم چرا اون موقع اینقدر مستاصل شدم...

مشخصه :-)
٤ ساعت؟ واسه منم پیش اومده که مریضم رو رها کنم برم سراغ بعدی ها و معاینات ولی در حد ٤ ساعت نبوده! ببینم کار کسی طول میکشه چند جلسه ای عصب کشیش رو انجام میدم که نترسه و خسته نشه. 
رومی زنگی

شاید خانم دکتر 😅

اساسا من از کودکی هم خیلی زود دندون درآوردم و زود هم دندونهای شیریم افتادن فکر کنم اینم به تبع اونا زود دراومد وگرنه الان تو دانشگاه دوستام ۲۲-۲۳ ساله ان و تازه داره دندون عقلشون درمیاد 

 

سن دندونیت با هم سن و سالهات متفاوت بوده در کل :-)
کیمیا

وضعیتی بود دیدنی شنیدنی...(ایموجی دهن و چشم خط شده)

اون لالوها دکتر یه ریشه رو جراحی کرد درآورد...

بعد من و اون خانوم جراحی ریشه باهم گریه میکردیم...

 

الهی :-)))))
این وضعیت شلوغی بیش از حد فقط توی یکی از کلینیکام پیش میاد! مریض میره عکس بگیره حین عصب کشی، یکی رو میخوابونم دندونش رو بی حس میکنم، دندون یکی رو میکشم! :-)))
פـریـر بانو

دقیقا. من هم تعجب کردم که چرا بدون بی‌حسی این کار رو کرد. 

چون یه‌روز فاصله افتاد این کار رو کردن. یعنی مثلا من امروز آخر وقت رفتم پیش دکتر، دندونم رو خالی کرد تا فردا برم و برام پر کنه و این‌ها. که خب با این حرکت عجیبش حس کردم فردا من رو می‌کشه واسه همین رفتم پیش خانوم‌دکتره. :))

و اون هم برای اینکه بتونه دندون رو پر کنه، اول پانسمانش رو برداشت و بعد پرش کرد.

بدون آنالیز اصلا نمی‌شه. :))

یکی از راه‌های مابین جمع و مفرد اینه که مثلا بهش بگی شما ولی فعل‌ها مفرد باشه. من این کار رو هم می‌کنم در برخورد با بعضی‌ها که هم زیادی خشک و اینا نشه، هم زیادی راحت نشه. :))

 

بچه که بودم دکترها اگر خاله و عمو می‌گفتن خیلی ذوق می‌کردم. حس می‌کردم جدی جدی خاله و عموی منن و دوستم دارن! :| :)))

آهاااان! جالب بوده از زیر دستش پا شدی رفتی پیش یکی دیگه! :-)))
خب من برخوردم با آقایون اکثرا همینه مگر اینکه حس کنم همین مقدار هم پرروشون میکنه! اون وقت مفرد هم خطابشون نمیکنم.

عزیززززم، خب واقعا دوستتون داریم ما ^_*
اریانه

نه من میخوام بدونم،یه مریض از تو چی میخواد دیگه؟واقعا چی میخواد هوپ؟،این همه اپشن داری ،تازه باید بهش خاله صدا زدن مرد گنده هم اضافه کرد،

من رفتم دندون پزشکی ،دکتر همسن پدر بزرگم بود،بدون دسکش رفت تو دهنم،(تصوری از دست مرد 60 ساله اونم ایرانی داری دیگه)

خلاصه تا 2 روز با دهن شویه دهنم میشستم هنوزم حس میکردم تو دهنم موا

حالا یه جا دیگه رفتیم،واسه هصب کشی،این یکی خدا رو شکر دسکش دستش کرد،من گریه میکردم صدام در نمیومدا،دکتر و دستیارشم به رو خودشون نمی اوردن،همین جور با دهن باز اشک میریختم

بعد از اون دو دفعه هم دیگه پیش اقایون نرفتم،بابا سایز دهن ما با دست اینا جور نیست خدا وکیلی،گوشه لبم پاره شده بود،مخصوصا که اخرین دندون فک بالام بود

ا ،پس بالاخره خوشت اومد؟کامتمو دوست داشتی؟سخت پسند!!!!!

وزیرجوانه؟

اگه قدر دونستن! :-)))
اساتید مرد ما توی دانشکده اکثرا همین بودن. بدون دستکش دستشون رو از دهان مریض من درمیاوردن میکردن تو دهن مریض یونیت کناری! :-//
آفرین! کلا پیش آقایون نرین، بیاین پیش خانوما [ایموجی خبیث بازی]
بعله پسندیدم بالاخره 
اوهوم
رومی زنگی

آره فکر کنم 😅

طبیعتاً زودتر هم از دستشون میدم چون جنسش هم افتضاحه 

من مادرم از موقعی که یه دونه دندون داشتم برام مسواک می‌زده و موقعی که خودم هم به مسواک زدن افتادم یاد ندارم هیچوقت مسواک رو پیچونده باشم اما هرسری میرم دندونپزشکی در بهترین حالت یکی دو تا پوسیدگی سطحی رو دارم حداقل. یه بار که خیلی پیروزمندانه رفتم چکاپ گفتم الان میگن هیچی نیست دکتر گفت اوه اوه دندون ۵ بالا به عصب رسیده اصلا میخواستم خودمو بزنم به دکتر گفتم من هیچی درد ندارم مگه اگر به عصب برسه نباید درد امونم رو ببره؟! گفت نه لزوما حالا عکس بگیر ببینیم چی میشه . هیچی دیگه عکس گرفتیم و یه کانال از این دندونم تخلیه شد ⁦☹️⁩ حالا برادر بنده به زور هفته ای ۳-۴ بار مسواک میزنه قشنگ اوضاع دندوناش با اختلاف از من بهتره 😢

 

دخترم آیا مرتب نخ دندان استعمال میکنی؟ با وجود اینکه caries high risk هستی، دهان شویه فلوراید استعمال میکنی؟ 
اگه نه که همین باعث خراب شدن دندون هاته 
اگه آره که باید بگم جنس دندونهاته کاری نمیشه کرد دیگه!
رومی زنگی

نخ دندان رو مرتب نه یک روز درمیون ولی تقریبا استفاده میکنم دهان شویه فلوراید رو فقط موقعی که دبستان بودیم هفته ای یکبار میاوردن سر کلاس بعد از اون نه دیگه ⁦☹️⁩ الان میتونم برم خودم بخرم استفاده کنم دهان شویه رو یا باید با تجویز دندان پزشک باشه ؟! 

خانم دکتر این caries high risk که وگفتین یعنی چه؟! 

ببین اینکه میگی جنس دندونات خوب نیست باید مرتب استفاده کنی. 
میتونی از داروخونه ها بگیری نیازی به نسخه نداره. هفته ای ٣-٤ مرتبه استفاده کن بعد از نخ دندون و مسواک و بخواب.
وای ببخشید میخواستم ترجمه اش رو هم بنویسم یادم رفت. یعنی ریسک بالای پوسیدگی داری.
رومی زنگی

یک دنیا ممنونم از توصیه های ارزشمندتون خانم دکتر 

چشم حتما مرتب استفاده میکنم 

ممنون که وقت گذاشتین این همه برای سوال های من 🥰

فقط یه چیز دیگه مسواک برقی می‌تونه از تجمع پلاک جلوگیری کنه از نظر علم دندانپزشکی یا صرفا یه وسیله فانتزیه؟! 

خواهش میکنم عزیزم کاری نکردم. :-)
کسی که مسواک دستی رو صحیح به کار ببره مقالات نشون دادن هیچ فرقی با مسواک برقی نداره. مسواک برقی بیشتر برای اوناییه که حال ندارن دستشون رو تکون بدن یا بچه ها!
گندم بانو

به نظرم هر چی با مریضا راحت‌تر باشی اونام راحت‌ترن... مفرد که خطاب کنی حس بهتری داره برا مریض و احساس آشنایی میکنه

موافقم البته طبق کامنت ها برای اکثریت نه همه
mavi

من شخصا با مفرد خطاب شدن مشکلی ندارم و دوست  دارم اتفاقا.

اون بستن دهانم حق می دم به مریضا ه :دی خدایی فک آدم درد می گیره! تنها مشکل من با دندونپزشکی همینه که فکم واقعا خسته میشه و نمیتونم خیلی باز نگهش دارم. 

آها راستی نوجوون که بودم موقعی که درد داشتم صورتم رو می کشیدم و کج و کوله می کردم که دکتر بفهمه، نه چون تحمل درد سخت بود برام، برا اینکه حس می کردم اینکه درد دارم یعنی دکتر خوب عصب کشی نکرده یا بی حس نکرده و باید بهش بفهمونم :)) اطلاعات دندان پزشکیم واقعا تباه بود. من خیلی از نکات بهداشت دندان و دندانپزشکی رو جدیدا یاد گرفتم! مایه ی شرمه واقعا. تو مدرسه چرا هیچی به ما یاد نمی دادن؟ :))

مثلا من یادمه تمام سالای ابتدایی از معلممون می پرسیدم بعد این دهانشویه کوفتی دهنمو بشورم یا نه؟ هیچ وقت هم جوابشو نمی دونستن :))

ببین خب دهانتون خسته میشه یا میخواین دردتون رو نشون بدین، دستتون رو میارین بالا من متوقف میشم، باور کن خیلی خطرناکه این حرکات خودسرانه! :-(
تلاششون رو که خیلی میکردن یعنی! ولی اعتراف میکنم روش صحیح مسواک زدن و نخ کشیدن رو من سال سوم دانشکده و بعد از اتمام دوره علوم پایه یاد گرفتم. الان به مریض هایی که نیاز دارن به اموزش همین روشو یاد میدم.
خب ضعف اموزشه که نمیدونستن، نباید تا نیم یا یک ساعت دهان رو بشورین یا چیزی بخورین بعد از مصرف دهانشویه.
mavi

نه خب واقعا دهنمو نمی بندم که یهو. مزاح کردم D: نهایتا اینه که یکم حالت نیمه باز درآرم و دندونپزشکم بفهمه فکم درد می کنه واقعا. ولی همه ی دندونپزشکا هم اونقدر آدمو درک نمی کنن که متوقف کنن و استراحت بدنا!

 

+اون آموزشم چه کار خوبی می کنید که می دید. اگه یکم از سن پایین تر درست مسواک زدن و نخ کشیدنو و دهانشویه کردن رو یاد می گرفتیم فکر کن چقدررر وضع دندونامون بهتر بود.

باز من یه خاطره از بچگیم بگم که وقتی دندونمو مسواک میزدم چون کمی هم وسواس داشتم هزار بار بعد مسواکم میرفتم دهنمو پر از آب می کردم و با نهایت توانم تف می کردم چون حس می کردم اگه حتی یک ذره خمیردندون تو دهنم بمونه مسموم میشم :))

همین اواخر از یه دوست دندونپزشک شنیدم که بد نیست اتفاقا یکم خمیر دندون تو دهن باقی بمونه چون فلورایدش مفیده. تازه فهمیدم چرا تو فیلمای خارجی بعد از تف کردن آخرین کف خمیردندون دهنشون رو آب نمی گیرن! چقدر این قضیه تو فیلما همیشه رو اعصابم بود :))

 

پ.ن: (کامنتام خودشون یه پستن!) همین الآن گوگل کردم و دیدم انگار خود دانشمندا هم سر شستن دهن بعد مسواک زدن یا نشستنش به توافق نرسیدن هنوز!

https://www.carefreedental.com/resources/24-your-teeth/68-should-i-be-rinsing-my-mouth-with-water-after-i-brush

 

خب خوبه. 
من معمولا استراحت رو میدم مگر اینکه موقع ترمیم باشه و دندون رو ایزوله کرده باشم 

+ یکی از درس های ما جامعه نگر بود و به بچه های دبستانی آموزش بهداشت می دادیم. امیدوارم کارا بوده باشه!!

با دندونپزشکت موافقم. مرسی واسه مقاله آخر شبم. جالب بود. کاری که من میکنم یه نخود خمیر دندون برمیدارم و مسواک میزنم. اگه بخوام بخوابم، کف های توی دهانم رو تف میکنم و نمیشورم. 
اگر بخوام برم بیرون با آب خیلی کمی در حد که زبونم تمیز بشه دهانم رو میشورم. 
آقای صاد

منظورم لحن و ری اکشن های مربوط به صورت و حرکات بدن هست تا کلمات. مفرد خطاب کردن میتونه به مدل های مختلفی انجام بشه. مثلا شمرده شمرده صحبت کردن با تون صدای پایین تر از باقی جملات وقتی که میخواین یه نکته ای رو به بیمارتون بگین القای پختگی و مهارت شما درباره کارتون رو داره و تو یه کیس همسن از نظر سال تولد القای بزرگتر بودن شمارو داره که باعث میشه دست و پا شو جمع کنه و با احترام و توجه برخورد کنه. حتی اگه تو هم خطابشون کنین. یا پشت چشم نازک کردن و منقبض کردن لب ها در حالت خطی که چهره ی اموشن لسی رو نشون میده با تغییرات کم بالانس صدا که باز حتی اگه تو هم بگین اون فرد در پاسخ به شما جدی و موقر میشه. این میتونه کنار یه لبخند کم موقع جواب دادن به سوالای مریض باشه که ترس از شما مانع آموزش به بیمار هم نشه :)

چیزایی ازین دست خلاصه.. 

مرسی از نکات خوبتون :-)
حتما به کار میبرم
فامس

سلام

خانم دکتر دوست داشتنی... هوپی، خوشمل

خوبی؟؟

یلدا ت  مبارک

 

دقیقه ی آخر،

پاییز تقویم را معطل می کند

شاید برگردی..

یلدا مگر همین نیست؟

معصومه صابر

خوشم اومد ازش برا شما هم نوشتم گفتم شاید خوشت بیاد...😚😚

سلام فامس جان
فدایت عالیم :-*
یلدا همینه :-)
دوستش داشتم مرسی
به خودت ایمان داشته باش،
تو قوی ترین شخص زندگی خودت هستی ؛)
آرشیو مطالب
Designed By Erfan Powered by Bayan