هم وطن ایرانی بخر!

  • ۲۳:۰۶

 هیچ وقت نمی شنوید ورزشکاری در حادثه ای فجیع حس بویایی اش را از دست بدهد. اگر کائنات تصمیم بگیرد درسی دردناک به ما انسان ها بدهد، که البته این درس هم به هیچ درد زندگی آینده مان نخورد، مثل روز روشن است که ورزشکار باید پایش را از دست بدهد، فیلسوف عقلش، نقاش چشمش، آهنگساز گوشش و آشپز زبانش... 


جزء از کُل- استیو تولتز


 کتاب با این پاراگراف شروع شد و من رو از همون اول به فکر فرو برد. به یاد زمستان گذشته افتادم که تا چه حد بلا سر دست هام آوردم و برام درس شد که حواسم بیشتر به وضعیت جسمانیم به خصوص دست هام باشه. هنوز مچ دست چپم هر از چند گاهی خفیف درد می گیره و اما ناخن شست راستم که سیاه شده بود؛ چند روز پیش از کنار جدا شد. خودم که دلش رو نداشتم ولی خواهرجانم با ناخن گیر ناخن مُرده ام رو برداشت و همین طور لخته های خشک شده ی خون زیرش رو. کابوس اینکه الان وقتشه که ناخنم رو کامل بکشن، رهام نمی کرد. عید بود و همه جا تعطیل. بالاخره ١٤ ام شد و درمانگاه پوست یکی از بیمارستان ها باز شد.

 آقاجانِ من! من خودم تو فیلد درمانم، ولی به شدت به حریم خصوصی بیمارهام اهمیت میدم. دو تا دو تا نمیگم بیان تو. جلوی یک بیمار از مشکل بیمار دیگه حرف نمی زنم میگم شاید اینکه دندون هاش خرابه، باعث خجالتش بشه. اون وقت میری مطب متخصص زنان، ٥ نفر ٥ نفر می فرستن داخل. میری پیش متخصص پوست البته توی درمانگاه دولتی، ٣ نفری میگه برین تو! واقعا به این روند اعتراض دارم مخصوصا مطب پزشک زنان. شاید من ِ نوعی دوست نداشته باشم از مشکلات ج*نسی بیمار قبلیم باخبر بشم، شاید چندشم بشه وقتی ریز بیماری هاش رو بفهمم و در مقابل دوست نداشته باشم جز پزشک کس دیگه ای از مشکلم باخبر بشه! البته که این طور وقت ها، قبلش کلی تحقیق میکنم، اصطلاحات علمی مشکلم رو یاد میگیرم و با پزشکم با اصطلاحات تخصصی صحبت می کنم تا بتونم حریم خصوصیم رو بیشتر حفظ کنم! 


روز- داخلی- اتاق متخصص پوست و مو

 من و دو نفر دیگه رفتیم داخل. یک خانم دکتر بی نهایت با حوصله و ملیحِ میان سال متخصص پوست اون روز بود. بعد از ویزیت اون ها نوبت من شد. دستم رو نشونش دادم و با چهره ی آویزون گفتم: "خانم دکتر شستم رو ببینین چطور شده؟! "

یعنی وضعیت طوری بود که میگفت برو اورژانس واست بکشنش، اشکم سرازیر میشد! 

خانم دکتر مهربون دستم رو گرفت و معاینه کرد و گفت: " درسته بستر ناخنت آسیب دیده ولی نیازی نیست بکشی اش. الان واست یک کرم ترمیم کننده ی ایرانی می نویسم استفاده کن. روند بهبودیش ٦ ماه طول می کشه ولی مثل اولش نمیشه. "

با اینکه خوشحال شدم نیازی به کشیدنش نیست ولی چهره ام آویزون موند. هیچ وقت مثل اولش نمیشه. هعی...

-کرم رو میزنی و باید دستکش نخی دستت بکنی. بعد روی اون دستکش دیگه ای و ظرف بشوری. این صابون رو واست می نویسم با این فقط دستت رو بشور.

-خانم دکتر جسارتا من دستکش لاتکس دست می کنم، دستکش نخی که نمی تونم اون موقع استفاده کنم!

-لاتکس چرا؟

-دندونپزشکم.

-عه خب پس... آهان بذار من این کرم و صابون رو خط بزنم، نه اصلا توی یه سرنسخه دیگه می نویسم. این کرم ترمیم کننده و صابون فرانسویه. دو تا از هر کدوم میخری، یکی برای خونه یکی واسه مطب. توی مطب میزنی به ناخنت بعد دستکش پلاستیکی و بعد لاتکس. اصلا پودر لاتکس نخوره به ناخنت.

-مرسی خانم دکتر. راستی تا یادم نرفته و نرفتم دیار غربت پوستم هم فلان شده، موهام هم بهمان شده ( از سانسور خود خوشنود می شود!) 

-... ( لیستی بلند بالا از کرم ها و شامپو ها و قرص های خارجکی ردیف شد. )


همان روز- داخلی- داروخانه

هوپ با سلام و صلوات به پای صندوق داروخانه می رود. قیمت را می شنود و آب دهانش را قورت می دهد! بعد با به یاد آوردن حرف دوستش فریبا که: " خوشگلی دردسر داره! " و  در جایی دیگر " پول هام رو واسه سلامتی خودم خرج نکنم واسه کی خرج کنم؟! " خودش را قانع کرده و کارت بانکی اش را با دستی لرزان به صندوق دار می دهد!



  • ۶۲۱
را مگا
بسلامتی ک جدا شد ،ایشالله زودی در بیاد ،تا ۹۰ درصدم مثه سابق بشه 😊
آره بالاخره باید جدا می شد...
ایشالا، ناخن خوشگلممممم
:-(((
รђคђt๏t :)
سلام خانم دکتر :)
عیدتون خیلی خیلی مبارک باشه :)
من فکر میکنم این مشکل پوست و مو یه چیز رایج باشه بین دانشجوها مخصوصا علوم پزشکی 😑 آخه من هرکدوم از دوستام رو که میبینم به یه نحوی مشکل پوست دارن ... من خودم یدونه جوش یا لک رو صورتم نداشتم ولی از وقتی وارد دانشگاه شدم وضع صورتم بهم ریخته و حتی الان دارم متوجه میشم که موهام ریزش پیدا کرده 😑 مطمئن نیستم ولی فکر کنم به احتمال زیاد بخاطر استرس و فشار درسی و اینا باشه  :)
اصل حالتون خوب :))
سلام عزیزم سال نوی تو هم مبارک باشه :-)
آره عزیزم درست میگی موقع استرس و فشار مو و پوست داغون میشن!  ولی جوش های صورت من به خاطر پرخوری های عیدانه و اپیلاسیون قبلش بود بیشتر :-//
فدای شما به همچنین :-)
مهرداد
امیدوارم کاملا بهبود بیابین، یعنی چی مثل روز اولش نمیشه؟؟!!!! هیچوقت ؟؟؟ بابا درست میشه من یکی دو بار ناخنم له شد الان از روز اولش هم بهتره.
چرا یه دفعه دکتر نسخه اش رو عوض کرد؟

میدونید آدم انتظار داره از پزشکا که مهربون باشن و با حوصله، اما وقتی خلافش رو میبینی تو ذوقت می خوره.هرچند کارشون سخت و طاقت فرساس ولی خوب .  ولی ..... بگذریم ....

یعنی بعد از له شدن افتاد و مثل روز اولش شد؟
چون به نظرش اومد هزینه اش برام مشکلی نداره و میتونه مارک های بهتری بنویسه.
کاملا باهاتون موافقم ولی اگر بدونین وقتی یکی دو تا بیمار اذیت کن به تورت بخورن، چطور تمام انرژی روزت رو تخلیه می کنن، یا وقتی لود بیمارهات بالاست و خسته ای، خودت بیماری، ناراحتی خانوادگی داری و ... چقدر سخته که با حوصله و مهربون باشی، درک می کنین که متاسفانه پزشکان همیشه نمیتونن خوش اخلاق باشن.
زهرا
چقدر پیاده شدی جونم ؟ :-)

البته که خوش پیاده شدی عزیزمممممممم

میگو بخور :-)) غصه نخور :-*
خیلیییی زهرااا خیلی! :-/
مرسی :-)))
میگو؟ ای جانم عشق من 🤣😘
جناب قدح
سلام :)

واقعاً منم خوشم نمیاد از این ویزیت گروهی ...

بعضی جاها در اتاق بازه هرکی میخاد میاد و میره ، آدم روش نمیشه مشکلاتشو بگه !
سلام
من هر بار اعتراضم رو با گفتن به منشی به دکتر یا با رفتارم که صبر میکنم تا دور و برم خلوت بشه تا حرفم رو بزنم، نشون میدم.
مهربان
بچه قرتی
دقت کردی میگ میگ وار میای هر از چند گاهی یه فوش میدی به من و د برو که رفتیم؟! 
یادش بخیر قبلا یه دکتر مهربان بود مرتب پست میگذاشت، کامنتای باحال می ذاشت، امان از وقتی که سر آدم گرم باشه! :-)))
پرواز ...
منم به شدت متنفرم از این گروهی فرستادن :) 
اخرین باری که رفتم دکتر مستقیما گفتم که اینجوری که 3 نفر دیگه هم هستن راحت نیستم حرف بزنم -_- :)

خیلی قیمت شامپو و صابون و اینایی که برای درمان پوست و موعه بالاست >_<
من هم به شدت بدم میاد! یه بار نوبت اول بودم ولی با چهار نفر دیگه فرستادم تو. نشستم کامل اون ها رو معاینه کنه و برن بعد من رفتم جلو!
خیلی خیلیییییی! خیلی :-((
بانوچـ ـه
سلام خانم دکتر
واقعنم خوشگلی دردسر داره :دی
سلام بانوچه جان، حالا کاش اثر داشته باشه انقدر خرج کردم :-)))
پرواز ...
منم به شدت متنفرم از این گروهی فرستادن :) 
اخرین باری که رفتم دکتر مستقیما گفتم که اینجوری که 3 نفر دیگه هم هستن راحت نیستم حرف بزنم -_- :)

خیلی قیمت شامپو و صابون و اینایی که برای درمان پوست و موعه بالاست >_<
بازم جا داره که اینجا بگم: خییییلی!
حامد سپهر
امان از این دکترهایی که مریضهاشون رو گروهی ویزیت میکنن واقعا چی فرض میکنن مریضهاشونو یعنی پول بیشتر از جوون آدما براشون ارزش داره ؟ اون قسم نامه بخوره تو سرشون
هر بار که اعتراض می کنم میگن چون مریض ها زیادن! من هم نظرم اینه خب کمتر پذیرش کنین، یکی از بندهای سوگندنامه ای که ما میخوریم اینه که به حریم خصوصی بیمارهامون پایبند باشیم.
مستر صفری
اخ اخ من هم دارم برای زیبایی موهام و سیاه کردن یه تیکشون و ورزیده شدن بدنم و رو به راه شدنم دارم خرج میکنم ولی زیبایی هم ارزش خرج داره ولی نه زیاد:))
مگه پسرهام برای زیبایی موهاشون خرج میکنن؟ :-))
مو مشکی میشه مگه؟
چه جالب
ولی خب آره باشگاه و ورزیده شدن هم خرجش بالاست ولی به نظرم کاملا ارزشش رو داره!
مستر صفری
بله، موهای من بابت یه عامل اسمشو نبرم به نفع هردومونه سیاه و سفید شدن و من کلی راه پیدا کردم که سیاهشون کنم و اون هم امپول ویتامین ب 12 و دو سه تا ویتامین گرفتم که خونواده اجازه نداد بزنم که قراره دوشنبه برم دکتر پوست و مو اجازه تزریقشون رو بگیرم و بهد شش ماه موهام کاملا سیاه میشن:)
اره خیلیییییییییییییییییییییی، ادم تو این روزگار باید متکی قوی تری برای خانوادش باشه:)
کنجکاو شدم اون عامل چیه! ولی نبرین اسمش رو :-))
ایشالا که بشن اگه موفق شدین خبر بدین که به چند نفر دیگه هم بگم!
بله درسته
جناب دچار


فکر کردم آخرش میری میگی همون ایرانیه رو بنویس خانم دکتر!
نه متاسفانه جز چند تا برند خاص هنوز به داروهای ایرانی اعتماد ندارم.
شیم عان می!
هانیه
قیمت این داروهای پوست و مو گرونه یه بار به اصرار مامان رفتیم دکتر یه شامپو نوشت حدود 45 هزار تومن خریدم ولی به خاطر پول اش دوست نداشتم تموم بشه:)
ناخن ایشا الله مثل روز اولی میشه من دعا می کنم حل میشه
خیلی گرونن! مخصوصا که الان دلار قیمتش بالا رفته! به پول خودشون چیزی نمیشه ولی وقتی به تومان تبدیل میشه نجومی میشه!
ان شاالله. خیلی بی ریخت شده بیچاره...
کلمنتاین
من یه جایی کلاس موسیقی میرفتم. هزینه هم معادل کلاس خصوصی بود. بعد اونجا هم شاگردایی که بعد من کلاس داشتن میومدن مینشستن داخل. با اینکه قرار نبود از مشکلات خصوصیم حرف بزنم مثل مطب دکترها ولی خیلی اذیت کننده بود این قضیه. دیگه مطب دکتر و به ویژه زنان که جای خود داره.
اگر هوپ دو سه سال پیش بودم در شرایط شما هیچ کاری نمیکردم و درونی حرص میخوردم، ولی الان چنین موقعیتی واسم پیش بیاد اعتراض می کنم! 
صبح
کتاب جز از کل خیلی کتاب جذابی و پر معنا.
گفتین ناخون باز یاد اون ترش دندون افتادم آیییییی آیییییی آیی از دست شما حالم بد شد باز
الان تقریبا اواسطشم و واقعا دوستش داشتم تا حالا.
عکس ترشی دندون رو که پاک کردم دیگه!
مستر صفری
اسمش رو ببرم باید کل دنیای مجازیمو بزنم:(
بله در این حد خطریه:(
یا استخدوس!
گندم بانو
وای خیلی موافقم
خیلی بده گروهی فرستادن
چند وقت پیش رفتم مطب یه پزشک زنان. تند تند یه چیزایی گفت و مریض بعدی اومد داخل! در حدی که الان مجبورم باز برم پیش یه پزشک دیگه!! اصلا وقت نداد دو تا سوال بپرسم!
گروهی فرستادن، با دقت به حرف بیمار گوش ندادن و ... همش اذیت کننده است!
کلمنتاین
منم اون سال اعتراض نکردم. ولی الان دیگه عوض شدم خداروشکر. نه که همه جا حقم رو بگیرم.ولی بازم خیلی بهتر از قبل :)
خداروشکر . خیلی خوبه
étoile
 با دستی لرزان :))) 
این کتابه "جز از کل" قشنگه؟ فلسفی و سنگین نیست؟ 
قبلنا شکلات نوتلا میگرفتم، بعد،چند روز پیش رفتم مغازه گفتم این دفه ایرانی بگیرم، پارمیدا گرفتم اصلا خوشم نیومد از مزه ش. خیییلی هم شیرین بود :/ (بدون سانسور :)
توی هر صفحه اش جملات فلسفی هست ولی طوری نیست که متوجه نشیم. جذابه خیلی.
شکوپارس خوشمزس. من اون رو میگیرم معمولا. طعم نوستالژی بچگیم رو میده!
زیرزمینی
خب من که تو فیلد درمانم بهت میگم...مردم خودشون چندتایی میان تو...وقتی یکی میاد تو دومی میاد پشت سرش وسط حرف این دوتا حرف اون یکی میزنه نمیفهمه با عجله کردن مثلا من اشتباه بنویسم چه بلایی سرش میاد بیرونش بخوای بکنی و بگی یکی یکی بیاید از جون و اعصاب خودت باید دست بشوری...از نظر من درستش اینه که مریض اول به حضور مریض دوم اعتراض کنه ...بالاخره هردوتا یه ویزیت 500 تومنی!!دادن...چقدرم خرج کردن
بله زیرزمینی جان توی طرح این طوریه، مریضای منم چند تایی میان تو ولی من اجازه نمیدم و میگم نوبت این خانم یا آقاست بیروووون! 
ولی خدایی مطب خصوصی متخصص زنان اونم پزشک های مختلف رفتم و همه جا وضع همین بود، آخر سر قبول کردم که این نوع متخصص این طوریه ولی هر بار اعتراض کردم و فایده ای نداشته. دقیقا هر بار اعتراض کردم و یک طوری بهم نگاه کردن انگار نه انگار حق با منه و میگن مریضا زیادن، چاره ای نیست! من واقعا بدم میاد طوری که یه مدت به فکر تنظیم شکایت هم بودم! بعد گفتم به نوعی همکار من هستن و درست نیست و بی خیال شدم!
زیرزمینی
مشکل اینه که تو کشور ما پول خرج خیلی چیزا میشه ولی خرج فرهنگ سازی و اموزش درست اصلا نمیشه
بعله همینه متاسفانه دکتر جان
جو لیک
میتونی زنگ بزنی به...یه جایی اعتراض کنی که یادم نیست کجا. تعزیرات؟ :-؟
فقط یادمه برا روان شناسی که ویزیتش غیرقانونی بود، من زنگ زدم سامانه ثبت شکایات نظام روان شناسی و گفتن باید حضوری بیای رسید پرداختتم بیاری. که خب من اعتراضم به این بود که پزشک داشت سه برابر تعرفه پول می گرفت و من پول از سر راه نیاوردم برم یه جلسه سه برابر پول بدم که بعدا بتونم شکایت کنم به کار ایشون:)) لذا بیخیال شدم:))
خب آره ارزش نداشته پول بیشتر از تعرفه بدی تا مدرک داشته باشی :-)))
از اتفاق مدت مدیدی به فکر شکایت و راه انداختن کمپین #نه_به_فله_ای_فرستادن_بیمار بودم! بعد دیدم یک جورایی همکارهام هستن، بی خیال شدم! :-/
mona
جانا سخن از زبان ما میگویی

حریم شخصی بیمار خیلییییییییی مهمه....مخصوصا دکتر زنان.حالا پوست باز یکاریش میشه کرد اما دکترزنان ادم همینجوریش روش نمیشه که بادکتر حرف بزنه مخوصا وقتی خجالتیه حالا چندنفردیگه هم که باشن دیگه بدتر..اونم توی این شهرهای کوچیک که همه همو میشناسن
وای آره پوست قابل تحمل تر بود، درسته سرت باز میشد تا موهات رو نشون بدی و در مطب همین طور باز البته! ولی زنان واقعا برای من غیرقابل تحمله و هنوز نتونستم خودم رو تطبیق بدم باهاش! مامانم میگن بیش از حد حساسی!
در مورد پیام خصوصیت به نظرم حتما حتما حتما زود پیش متخصص برو. هم بیخود استرس نمیکشی و ان شاالله متوجه میشی مشکل حادی نداری و هم اینکه از بدتر شدن روندش جلوگیری میکنی. خیلی از متخصصین توی بیمارستان های دولتی هستن و هزینه اش پایین تره.
کتاب باز
بلا دوره خانم دکتر
اره واقعا این مشکل فرهنگی چن تا چن تا مریض ویزیت کردن چطور باید حل بشه. بخدا خیلی زشته. حریم خصوصیه کلا به فنا رفته
عزیزم به وبلاگ من سر بزن حالا که کتابخونی. کمکم کن .خوشحال میشم
ممنونم
خیلی تو فکرشم یک طوری تغییر ایجاد بشه ولی انگار فرهنگی شده و توی خیلی جاها رخنه کرده.
چشم حتما
نیمه سیب سقراطی
چقدر میخوام این کتابو بخونم هی تنبلی میکنم :/

واقعا حس بدی که همینطوری فله ای میفرستن پیش دکتر ! یه بار تجربه اش کردم و یه جوری تنظیم کردم که نفر اخر باشم بقیه برن بیرون، هر چند یهو وسطش گروه بعدی اومدن :/

به این اوصاف که گفتی نه، ولی نصف بیشتر ناخنم شکسته بود و درست مثه اولش شد. خیلی روش حساس نباش ، یه وقتا انقدر رو یه چیزی حساسیت نشون میدی که اوضاع بدتر میشه. 
من هم هنوز تمومش نکردم، اواسط کتابم و باید بگم واقعا جذابه و ارزش وقت گذاشتن رو داره.
من هم شده تنظیم کردم آخرین نفر باشم بعد تا بلند شدم دیدم پشت سرم گروه بعدی نشستن! :-/
من طولی ناخنم کنده شده، برای همین میترسم مثل اولش نشه. امیدوارم دوباره خوشگل بشه. درست میگی نباید روش حساس باشم.
*زهرا*
من که حتی مامانم رو هم اجازه نمیدم بیاد تو مطب. یه جایی هم رفتم، بیمارستان بود. برای سرماخوردگی رفتم، گله ای آدم میفرستاد داخل. من ک رفتم توو، خواستگ در رو ببندم که دکتر بی ادب اجازه نداد! دلم میخواست خفه اش کنم! بعد بقیه ملت همه کله شون رو کرده بودن توو اتاق و با دقت هر چه تمام، گوش می دادن!! بابا لامصبا اصن من شاید خواستم بگم اسهال شدم!!!! شما ک گوش وایمیستین،حالتون بد نمیشه!!! خلاصه ک اگ دکتره می ذاشت در رو می بستم! معمولت نمی ذارم کسی بیاد داخل، ولی پیش اومده ک چند نفری فرستادن.....!
خیلی این روند اذیت کننده است متاسفانه :-/
مهرداد
آره خانم دکتر، کاملا کبود شده بود از ریشه، بعدنا افتاد و کاملا نو شده الان.
لابد کلی پول نسخه شد . 💰 💰 💰 کیسه های زر.
سختی سرو کله با بیمار از تمام رده های سنی رو درک می‌کنم، لیک دکتر ها انصافا باید مثل شما سخت گیر باشن،و اخلاق مدار.امیدوارم دوام بیارین و ادامه بدین همین گونه.
:)
وای چقدر خوب امیدوار شدم :-)
کلیییییی
امیدوارم کم نیارم...
تی رکس
منم واقعا اذیت میشم توی اینجور ویزیت ها! ولی هوپ نمیدونی؛ روزهایی که درمانگاه های بیمارستان های دولتی توی قسمت های محروم تر و سطحِ پایین تر مشهد هستم، واقعا کنترل مریض ها برای دونه دونه داخل اومدن اونقدر سخته که نه از عهده منشی برمیاد نه هیشکی!
توی درمانگاه های دولتی مناطق محروم بله، طبیعیه چون فرهنگ بیمار پایین تره، ولی کلینیک و مطب در منطقه متوسط رو به بالای یک کلان شهر، این موردیه که درک نمیکنم چرا این طور ویزیت میکنن؟
دکتر یونس
خب به عنوان یه دکتر کمال گرا و هرچه برای خود میپسندی برای دیگران بپسند سعی کردم و میکنم که همینطوری رویایی و دونه دونه و با حوصله مریض ببینم ولی بازخورد بیمارها فاجعه است! یعنی غالبا پشیمونم میکنه. مریض ها خودشون به حریم خصوصی همدیگه احترام نمیذارن. بیرون نمیرن. حواسشون معلوم نیست کجاست. به عنوان یه دکتر مهربون که به همه سوالاتِ مریضهاش جواب میده و تا رژیم غذایی مکمل برای کنترل و درمان اسهال و یبوست و سرماخوردگی و .. رو برای تک تکشون مینویسم و میدم دستشون که چی بخورن و نخورن، واقعا با بی دقتی و حرف گوش نکردنشون خسته و پشیمونم میکنن. 
تجربه ثابت کرده هرچقدر بیشتر توضیح بدی ، بیمار گیج تر میشه. هرچقدر مهربونتر باشی بیشتر از سرو کولت بالا میره. من واقعا مریضهایی داشتم که نمیتونستم هیچ جوری باهاشون خداحافظی بکنم. یعنی علاوه بر ویزیت خودش، گرفتن فشارِ عمه شوهرش، دیدن آزمایش جاریش، ویزیت خال روی مچ پای بچش باز سوال داشته و نمیرفته بیرون. خب حالا وقتی این آدم به وقت خودش و من و مریض بعدی احترام نمیگذاره، چکار باید کرد؟ مطمئن باش اون دکتر هم دوست داره با متانت و دونه دونه و کم کم مریض ببینه ولی حواشی هم در بوجود اومدن این شرایط موثره. وقتی بیمارا به خودشون رحم نمیکنن و هیچکدوم حاضر نمیشن بیمار اورژانسی زودتر بیاد تو.. وقتی مرتب تو سالن انتظار با هم دعوا یا همهمه میکنن و انتظاراتِ عجیب و غریب از کادر درمانی دارن نتیجه میشه همین نحوه تعامل! وقتی منشی بخش مرتب میاد تو میگه دکتر تندش کن، سالن داره شلوغ میشه. دکتر تند ببین انقدر توضیح نده! دکتر فلان کن.. دکتر حواست به تزریقات باشه!(یعنی برای مریضا بیشتر سرم بنویس!!). داروخونه میاد میگه دکتر فلان دارومون زیاده این رو بیشتر بنویس!! هرکسی ساز خودش رو میزنه و توقع دارن تو به سازشون برقصی و تویی که میخوای بر اساس کتاب و اخلاق بیمارت رو خوب بکنی، میبینی حتی همون بیمار هم برای سلامتی خودش ارزش قائل نیست و حرف تو رو نمیفهمه! میگه حتما پنی سیلین بنویس! حتما سوزن بنویس! امروزه عملا پزشک مثلِ میرزا بنویس شده! هیچ شان و احترام و اراده ای نداره و باید اوامر هزار نفر دیگه رو اجرا کنه.. 
من یه مریض داشتم بعد از هزار جور ویزیت از سر تا نوک پا! آزمایش بنویس. فشار بگیر. وزنم کن. ال کن بل کن.. هر روز میومد باز خودش رو چک میکرد. هر روز. جالب این بود که میدونست شیفتای من کی هست و تو تایم من میومد براش توضیح بدم. یعنی واقعا اعصابم خورد شده بود. ولی خب خجالت هم میکشیدم بهش بگم شما مشکلی نداری و نیازی نیست هر روز بیای درمانگاه! تا یه روز که اومد گفت: دکتر نمکِ خونم رو برام چک کن!! پزشک همکارم چنان دادی کشید سرش که رفت! بعدشم با من دعوا کرد که تو مریضا رو پرتوقع و پررو میکنی! دکتری که مهربون باشه، همه جای مریضش دردمیگیره! یعنی در یه ویزیت دردِ همه جای خودش، و همه ی اطرافیانش رو پرزنت میکنه و یادش میره مریض بعدی منتظره. به تجربه دکترا فهمیدن باید بداخلاق و مثل کوه یخ باشن تا مریض همون مشکل اصلیش رو بگه و حاشیه نره.. 
یا اون زنی که با بچه اش اومد تو  و به من گفت : هیچیم نیست آوردمش دکتر، شما رو ببینه بترسه کمتر اذیت بکنه!! 
جالبه بیشترین انرژی رو از تو بیمارایی میگیرن که غالبا هم چیزیشون نیست و وسط اینهمه بیمار نمایشی بیمارای اصل کاری خطر میس شدن دارن! 
و وقتی اونها رو تشخیص میدی و انتظار داری بگن دستت درد نکنه مریض با شکایت خلط سینه اومده تو سکته قلبی رو تشخیص دادی، همزمان از خود مریض فحش میخوری که من گفتم یه شربت خلط آور برام بنویس الکی الکی برام نوار قلبی نوشتی الان خوابوندیم سی سی یو که بیشتر پول بگیرین!! این رو کجای دلم بذارم؟! واقعا بعضی رفتارای نابهنجار بیمارا، آدم رو فرسوده میکنه.. از این زاویه هم بهش نگاه کن.
به به چه کامنتی دکترررر قابلیت پست شدن رو داره :-))))
مرسی از توضیحات مبسوطت درباره ی درمانگاه های دولتی کاملا باهات موافقم، ولی این اجازه رو بهم بده که درباره ی روندی که متخصص های زنان در پیش گرفتن، باهات مخالف باشم و ازشون دلگیر. 
الناز😊
سلام خانوم دکتر 
امیدوارم ناخنتون زودتر خوب بشه
ببخشید یه سوال داشتم 
تو دندانپزشکی هم مثل پزشکی استریت شدن برای آزمون رزیدنتی وجود داره؟یعنی بدون طرح و بلافاصله بعد از دوره ی عمومی بشه تخصص شرکت کرد؟اگه بشه استریت شد میشه هررشته ای که علاقمند بودیم رو انتخاب کنیم یا با استریت شدن فقط میشه بعضی رشته ها رو برای رزیدنتی انتخاب کرد؟
و شرایط استریت شدن چی هست؟
خیلی ممنون که وقت میگذارید 
سلام ممنونم
بله در صورتی که رتبه ی کنکور زیر ٥٠٠ کشوری داشته باشی و یا مدال المپیاد کشوری داشته باشی، رتبه ی برتر آزمون علوم پایه باشی، رتبه برتر ورودی باشی یا متاهل باشی میتونی استریت بشی.
استریت شدن محدودیت نمیاره، آزمون تخصص میدی و طبق رتبه ات انتخاب رشته میکنی.
خواهش میکنم
دکتر یونس
الان کامنتم رو دیدم! دیدم اوووو! چقدر نوشتم! داغ دلم رو تازه کردی.
ببین من برای بیمارم هم همینطوری با حوصله توضیح میدم و مینویسم.
راجب متخصصهای زنان که حتی این رویه رو در مطبهای خصوصی شون در پیش گرفتن و ادامه میدن. باید بگم که بله. حق با توئه. چون این متخصص زنان از بدو رزیدنتی همینطوری آموزش دیده، استادش رو همینطوری دیده. همینطوری بارش آوردن و مریض ها هم همینطوری راضی هستن!! اگر 5 نفر بهش اعتراض کنن میگه خب برید پیش یکی دیگه.. اما اگه 1000 نفر دیگه مطبش نرن و برن پیش یکی دیگه که استانداردهای انسانی و اخلاقی رو رعایت میکنه، اونم میفهمه باید در روشش تجدید نظر بکنه. 
متاسفانه بین مثلا 20 تا متخصص زنان که من اینجا میشناسم فقط یک نفر هست که داره یک نفر یکنفر و درست مریض میبینه. جوونه و واقعا کیفیت رو فدای کمیت و درآمد بیشتر نکرده. منم هرکسی ازم مشورت بخواد برای متخصص زنان اون رو بهش معرفی میکنم. خط شکن ها پیدا میشن. تو فرهنگ؛ باید رابنداز، جابنداز بری جلو.. اگر از فرهنگ جاری ناراضی هستی؛ فرهنگ مطلوب خودت رو بساز و مقاومت کن. این فکر منه. و خودم بهش عمل میکنم. امیدوارم بیمارها هم این تفاوت رو بفهمن.
خیلی این روندی که در پیش گرفتن، اذیت کننده و غیرقابل تحمله! متاسفانه متخصص زنان خوبی که این مورد رو رعایت کنه سراغ ندارم مثل شما وگرنه عمرا پیششون میرفتم.
خدا به شما خیر بده.
فریبا
عههه خب خوشگلی دردسر داره دیگه😁
بله! دقت کردی یکی از شخصیت های مهم وبلاگم شدی؟
صبح
در مورد دو پست بالاتر (سیکل معیوب) منم فعلا گرفتارش شدم. بد حالیه
آره به سختی درستش میشه کرد!
مهربان
گفته بودم که وبلاگ نویس بوده؟
بچه م هنرمنده
مشغولم دیگه چیکار کنم
.
.
.
.
راستی انتقاد پذیر باش دخترم
نه! مگه تو اطلاعات میدی اصلا؟ 
اینجا رو میخونه؟
اگه وبلاگ نویسی هنر باشه که من شاه هنرمندام 😆😆😆😆
نوموخام
پریسا ..
یعنی به نظرت چون گفتی دندانپزشکی، فکر کرد پولداری و دارو رو عوض کرد یا خواست یه چیز بهتر بنویسه که زودتر خوب بشه؟
مورد اول! حتی مورد دوم هم میتونه باشه! یا ترکیبی از دو مورد! هر چی پول بدی، آش میخوری!
در هر صورت جیبم خالی شد :-/
به خودت ایمان داشته باش،
تو قوی ترین شخص زندگی خودت هستی ؛)
آرشیو مطالب
Designed By Erfan Powered by Bayan