مویز بخور!

  • ۱۴:۲۹

ماشینی رو توی فیلم شبکه آی فیلم دیدم و اسمش یادم نیومد. هی به خودم گفتم: اینو که همسایه بغلی داره چندین ساله، فک کن ببین اسمش چیه؟ نتونستم. بالاخره رفتم توی گوگل سرچ کردم سری ماشین های رنو تا عکسش رو پیدا کردم و دیدم "مگان" بوده و اسمش نوک زبونم بوده و یادم نیومده. اسم اشخاص نه چندان نزدیک و مهم، برای دفعه های اولی که می بینمشون هم حتی به راحتی فراموشم میشه، کسی باید خیلی خاص باشه تا همون بار اول یادم بمونه. مکالمه ی اخیر من با پذیرش کلینیکی که دفعه ی چهارم یا پنجمیه که می بینمش و دو سه باری پرسیدم فامیلش رو و بعد از اینکه هی با خانوم یا ببخشید خطابش کردم، خسته شدم و با کمی خجالت پرسیدم:

-ببخشین من فامیلتون رو فراموش کردم؟

-برهانیان هستم.

-آهان بله!

یا این مکالمه:

-عزیزم اسمت حسین بود؟ دهانت باز...

بچه که دو دقیقه پیش اسمش رو گفته با تعجب: نه سجاد بودم خاله

بخوام آدرس بدم هم که بدتر، سوارم کنن ببرمشون راحت تر میرسن تا بخوام هی به یاد بیارم فلان خیابون اسمش چی بود که باید بپیچن توش؟ و حتی شده که لبخند زدم به مسافرا و گفتم: اممم بزنین توی وِیز، راحت تر پیدا میکنین

راستش همیشه می دونستم که حافظه ی تصویریم خیلی خوبه و حافظه ی اسامی ام کمیتش لنگ می زنه. حتی چون می دونستم تا شخصی مهم نباشه برام و کارم بهش گیر نباشه، حفظ کردن اسمش اهمیتی نداره، بیشتر بی خیال می شدم و به حافظه ام فشار نمی آوردم. در واقع ضعف حافظه ام رو در این مورد قبول کرده بودم. ولی اخیرا حساس شدم و این مسئله داره آزاردهنده میشه برام. تصمیم گرفتم باهاش مبارزه کنم و حتی اسامی که فکر می کنم اهمیتی ندارن برام رو به خاطر بسپارم.

نشه که توی عنفوان جوونی آلزایمر بگیرم؟ 

من هنوز آرزو دارم، کوووو تا بچه ها و نوه هام به دنیا بیان! باید مراقب حافظه ام باشم، هوم؟ :-(


+ تیر خلاص رو الان خوردم بچه ها! امروز یه قرار ملاقاتی با مشاورم داشتم که یک ماه منتظرش بودم، با وجود یادآوری منشی اش در چند روز قبل، فراموشش کردم و از دست دادمش و منشی اش به صورت کاملا جدی گفت دیگه نوبت نمیده بهم!  :-/// 

  • ۵۳۸
جناب قدح
سلام :)
دلیل کم شدن حافظه چیه ؟ چرا گاها کم حافظه و حواس پرت میشیم؟

+ مویز سرخ خیلی خوبه :)
سلام
نمی دونم والا! شاید آلزایمر، شاید دغدغه های زیاد، شاید بی توجهی، شاید افسردگی

+ اثر نمیکنه دیگه واس من :-/
﴿﴿مریــــــــــــــــــــدا ﴾﴾
به نظرم نمیشه گفت بخاطر ضعف حافظه است.
تو دنیای امروزی و وضعیت کشور ما اولویت های ذهنیمون تغییر کرده و خیلی اطلاعات دیگه به طور گسترده فضای ذهنمونو پرکرده.
از من بدتر نیستی قطعا که هیستوری دستم بود داشتم نگاهش میکردم پرستار گفت واسه اسفندشو ببین گفتم اسفند ۹۸ یا ۹۷؟گفت مگه اسفند ۹۸ اومده؟
بدترشم هست تازه.یه بار میدون ونک ایستاده بودم پشتم بهش بود یکی گفت خانم میدون ونک کجاست گفتم نمیدونم :))
به خودت امیدوار باش هوپ من از این مثالا بدترشم دارم :|
خب همین گستردگی اطلاعات، زیادی حضور در فضای مجازی، عوض شدن اولویت ها و دغدغه ها همشون باعث ضعیف شدن حافظه میشن.
این حواس پرتیه برای تو مریدا! من واقعا حس میکنم ضعیف شده حافظم :-(
مریم y.
منم تقریبا همینطوریم ولی فعلا که خیلی باهاش مشکل ندارم :)، کندر هم میگن خوبه واسه حافظه
من یکم دارم نگران میشم، چون سابقه ی آلزایمر توی خانوادمون داشتیم :-(
معلوم الحال
اسم داروها و دندونا یادتون نرفته هنوز؟ :)
اون مسائلی که مرتب باهاشون سروکار دارم رو نه فراموش نمیکنم. ولی دوز داروهایی که دیر ب دیر تجویز میکنم رو باید چک کنم توی گوشیم!
فاطمه :)
به نظرم برو حضوری امروز و بگو چند دقیقه می خوام صحبت کنم با مشاور..بگو که همچین چیزی براتون پیش اومده شاید کمک کرد.
با مشاورم بخاطر مسائل دیگه ای کار داشتم. نوبت هاش فشرده است، امکان نداره دیگه بتونه من رو ببینه فعلا :-/
فاطمه :)
گفتم شاید این قضیه که پیش اومده رو بگین،زودتر نوبت بده یا کلا صحبت کنه باهاتون.
اگه امکان نداره یه جای دیگه برین..شده دیگه خیلی بهش فکر نکنین.
ممنون عزیزم
راستش این پست رو نوشتم یکم سرچ کردم از نگرانی درومدم، دیدم طبیعیه تا حد زیادی.



** سیلاک **
منم یه وقتایی این جوری میشم اسم اشیا یادم نیاد با یه گیگیلی گفتن حلش می کنم مورد داشتیم به پایه چسب هم گفتم گیگیلی .. اسم افراد هم یادم نیاد یه عزیزدلم و یه خانومم و آقای محترم و همکار بزرگوار می گم و تمام .. کار باید پیش بره حیف مغز نیست اسم آدما توش باشه :))) 
خب من هم همینطورم فقط به جای گیگیلی میگم: بیلبیلک! 
خب بعضی وقتا که آدم اسم جایی چیزی یا کسی یادش نمیاد، خجالت میکشه :-(
صخره نورد
خیلی جدی نگیرین این مسائلو, الان ذهن آدمها انقدر مشغوله که اصلا عجیب نیست چیزی رو بخاطر نیاریم. گاهی وقتها بخاطر میاریم عجیبه 😂
واقعا مشغولیت ذهنی خیلی تاثیرگذاره! واسه همین چیزایی که مهم نیستن رو راحت فراموش میکنیم!
آبان ...
تو جز معدود ادم هایی هستی که حافظه تصویری ات من و شگفت زده کرد ...برای خودت اسفند دود کن :)
چااااکریم :-)))
خب آخه هیییییچ تغییری نکرده بودی از بچگیت :-))))
جناب قدح
+ واقعا خدا قوووت :))
در واقع موش بخورتم تا اینکه خدا قوت :-)))
زهرا
نگران نباش هوپ جان
منم دقیقا این علائم رو داشتم و خیلی ناراحت بودم از این بابت ولی دکتر و مشاور به من گفتن جای ناراحتی نداره و نباید نگران بود فقط اینکه باید با تمرین راهکارهای درست پیشگری کرد از این بیماری.
خداروشکر، راستش اون دو تا لینکی که توی جواب فاطمه گذاشتم رو خوندم و از نگرانیم کم شد :-)
حامد سپهر
بعضی وقتا این اتفاق بصورت موقتی میوفته بعدش هم بر میگرده به روال قبل منم تجربه ش کردم
گوشی و کیف مدارکم رو گذاشتم رو صندوق عقب ماشین کفشمو بپوشم یادم رفت موند رو ماشین بعدش همونجوری سوار ماشین شدمو رفتم گوشی و کیف سر خیابون افتاده بودن

نه من کلا حافظه ی اسامیم همیشه ضعیف بوده! البته بچگیم خیلی خوب بود اسم تمام بازیگرا و فوتبالیستا رو حفظ بودم! 
:-)))
راسشو بخواین منم چنین تجربه ای داشتم. آهنگای گوشیم رو بلوتوث کردم به ضبط ماشین و گوشی رو گذاشتم رو سقف ماشین و سوار شدم! بعد توی پیچ گوشی افتاد تو چمن های دانشکده آهنگ قطع شد! تازه فهمیدم چی شده، کلی دنبال موبایلم گشتم :-))))
شارمین امیریان
سلام دکتر جان.😘
منم تقریبا همین طوری ام. دیگه اینا از اثرات افزایش سنه.😂


یه کتاب هست به اسم باشگاه مغز... من فقط جلدش رو دیدم ولی شنیدم خیلی خوبه برای تقویت حافظه. 
یه کارهایی مثل کار کردن با دست و پای غیرقالب هم خیلی موثره.  یا ورزشهایی مث شنا.
سلام عزیزجان
هعیییی جووونییی کجایی که یادت بخیر...
باشگاه مغز... خوبه! ببینمش میخرمش حتما
ممنونم
حمید آبان
از تکنیک های تقویت حافظه استفاده کنید، اما من پیشنهاد میکنم شعر حفظ کنید، از نوع حافظ تا حافظه اتون هم تقویت بشه :)
مویز رو نشنیده بودم برای حافظه خوب باشه، بیشتر کندر شنیده بودم!!
پیشنهاد خوبیه ممنونم
واقعا خوبه گویا، کندر تا حالا ندیدم چه برسه به اینکه بخورم!
آقای سر به هوا ...
من تو جمع میشینم اول صحبتم فامیلی یارو رو میپرسم آخرش دوباره میام صداش کنم یادم رفته :|
وای منن همینم، طول میکشه تا فامیل کسی رو یاد بگیرم :-(
گندم بانو
آدم هزار تا فکر داره، سخته یادآوری بعضی چیزا... واسه قرارای مهم از یادداشت استفاده کن.
آره واقعا، انتظارم از خودم الکی بالاست بین این همه درگیری ذهنی
باورت نمیشه مینویسیم همش ولی این یکی رو چهارشنبه بهم یادآوری کرد، بین مریضام بود یادم رفت بنویسم و کلا فراموش کردم!
ملکه بانو
الان که اپلیکیشن های مختلف هست ب ای یادآوری. یادداشت کن تا بهت آلارم بده قبلش
اسم کسایی که باهاشون زیاد سر و کار داری رو هم می‌تونی یادداشت کنی قبل دیدنشون ببینی
آره واقعا باید آلارم میذاشتم :-((
ممنون ولی مشکل من فراموشی اسامی افرادی که زیاد باهاشون سر و کار دارم نیست؛ بلکه اسم افرادی که خیلی باهاشون سر و کار ندارم رو یادم میره که اونم تصمیم گرفتم با تکرار و رمز گذاشتن، فراموش نکنم
ممنونم
مهربان

 اهم اهم
زنگ بزن به منشی اون مشاور و ازش یه وقت بخواه
در صورتی که مخالفت کرد ارجاعش بده به کتف چپت و این موضوع رو با صدای بلند به گوشش برسون
خب راستشو بخوای واقعا حق داشت و خجالت کشیدم که یک ساعت واسم خالی گذاشتن ولی من فراموش کردم. خودم هم همینه یکی از کلینیکا بیمار گفته بود میاد ولی زنگ زدیم از خواب بیدارش کردیم و گفت میام. نیم ساعت بعد زنگ زد گف دو ساعت دیگه میام دستیارمم باهاش دعوا کرد و گفت حالا حالاها نوبت بهت نمیدیم!
گندم بانو
Notes widget hd pro
اگه گوشیت اندرویده از این اپلیکیشن میتونی استفاده کنی. همونطور که از اسمشم معلومه ویجت‌ه، روی صفحه اول گوشیت یه برگه یادداشت میذاری و یادآوری‌هاتو مینویسی. من خودم اگه اینو نداشتم الان داشتم داروی آلزایمر میخوردم تا اسممو یادم بیاد! ^__* :))
نه متاسفانه نیست. باید iosش رو سرچ کنم. ممنونم خانم گل :-*
Reyhane R
منم فک میکنم این حواس پرتی ها و فراموشی های مقطعی در اثر حجم زیاد اطلاعاتی هست که ما روزانه وارد مغزمون میکنیم.☺
من تازگیا خیلی سخت میتونم روی یه کاری تمرکز و دقت کنم.احساس میکنم مغزم پر شده از اطلاعات و چیزهایی که لازم نیست نگهشون دارم و هی الکی دارم با خودم میکشونمشون اینور اونور.احتیاج دارم به رفرش و پاک کردن اطلاعات اضافی.😊
آره دقیقا به همین دلیله. 
باید بی خودیا رو بریزیم ریسایکل بین
سروش
درود
خانم دکتر به نظر میاد لازم است به ورزش:علم کنترل بر بدن یا انشاء تن و روان را که به اسم بنیانگذارش،(ژوزف ) پیلاتس نامگذاری شده، متوسل شوید.
با توجه به سنگینی شغل و کمی وقتی که شما دارید، این ورزش برای آماده سازی جسم و ذهن و روان شما هم برای حرفه تون و هم برای وجوه مختلف زندگی بسیار بسیار موثرومفید است.
موفق و موید باشید.

سلام
این پستم رو بخونین.
سروش
-اگر به این رشته ورزشی متمایل شدید، حوالی صبح ،2 ساعت قبل از خروج از منزل،تمریناتش را انجام دهید.

- در ضمن از آواز خواندن و رقص نیز نه تنها غافل نشوید،بلکه آن دو را به مراجعانتان نیز تجویز نمایید!!!
چرا که پویایی و ترنم روح و روان؛ ارتباط مستقیم با آواز خواندن و رقص دارند و پر واضح است که روح و روان پویا،تأثیرات مثبتی بر روی بدن و جسم می گذارند...
ممنون از شما
سروش
درود
خیلی هم خوب؛ پس مسبوق به سابقه هستید.بنده اطلاع نداشتم...ببخشید.
همانطور که میدونید این ورزش هم لایه جسمانی و هم لایه روانی را شاداب و سرحال نگه میداره و دیگر چیزی بنام فراموشی یقه آدم رو نمی گیره.پس بطور جدی دنبالش نمایید.موفق باشید
خواهش میکنم...
ممنون
مهربانو
وااای هوپی جون من یه وحشتناکش رو دارررم 
مهرررردخت :-((((
پس باید به مهردخت بگم: بزن قدش :-))))
امیر
مطلب جالبی بود باید مواظب حافظمون توی دنیای پر از دیتا باشیم
که از دستش ندیم واقعا :-/
●■ مریـدا ■●
هوپ حالت خوبه؟خودتو جایی جا نذاشتی؟؟:))
بیا بنویس بالام جان.
آره عزیزدلممم خوبم، سفرم میام به زودی :-**
به خودت ایمان داشته باش،
تو قوی ترین شخص زندگی خودت هستی ؛)
آرشیو مطالب
Designed By Erfan Powered by Bayan