رستم زایی یا روت کانال؟! این بار مسئله این است!

  • ۱۵:۵۹

+نمی دونم چه حکمتیه که چند روزه در حین خوردن ناهار، یاد خاطره ی وقتی میوفتم که بیمار اصرار داشت، دندون مصنوعیش پوسیده شده و جنسش خوب نبوده؛ من هم انکار می کردم که امکان نداره، اون وقت بیمار دست دندونش رو از دهانش درآورد و ناحیه ی سبز و قهوه ای رنگی رو در کنار یکی از دندون های خلفی نشون داد! باز هم گفتم امکان نداره پوسیدگی باشه و قارچه. بیمار باز هم قبول نکرد. اون روز حالم بد نشد ولی الان هر چی یادم میاد... :-/


++ مورتالیته و جیغ سیاه، کتاب خیلی خیلی جذابی برای من بود. خاطرات یک رزیدنت زنان در جو مخوف بخش زنان یک بیمارستان. شنیده بودم که تخصص زنان، چون چندین ساله که کاملا زنونه شده، جو خیلی بدی داره ولی فکر نمی کردم در این حد باشه! خوندن این کتاب رو به افرادی که عشق پزشکی هستن و یا از خوندن خاطرات پزشکان که نمونه هاش در بلاگستان کم هم نیست لذت می برن، به شدت توصیه می کنم.

میدونین من از بچگی و در کل دوران مدرسه ام، عاشق پزشکی بودم و تخصص زنان. طوری که یادمه برای بچه های اول یا دوم زن های فامیل پیشاپیش نوبت رستم زایی!* داده بودم. اما بعد از اومدن نتایج، با نظر خانواده و مشورت با مشاورم و یک دندونپزشک که میگفتن دندون از هر لحاظ برای یک دختر بهتره چون اولا درس و طول دوره اش یک سال کمتره، ثانیا کشیک زیاد نداری، ثالثا پولش بیش تره، رابعا مجبور نیستی حتما تخصص بگیری، خامسا مسئولیت کمتری داری در قبال مردم و ... دندونپزشکی رو انتخاب کردم. کل دوران علوم پایه هم پشیمون و هنوز عشق پزشکی بودم، در حدی که به فکر تغییر رشته هم افتاده بودم. ولی توی دوره ی بالینی و با یاد گرفتن پروسیجرهای مختلف کم کم از دندونپزشکی خوشم اومد و الان بخصوص بعد از تک و توک کشیک های توی بیمارستان و دیدن جو غمگین و سنگینش می بینم که آدم پزشکی نبودم. مسلما تنوع کاری ما خیلی کمتر از پزشکی هاست، به قول دوستی محدود هستیم به یک حفره ی 5×5×5 ولی همین که الان می تونم با آموزش بهداشت دهان باعث جلوگیری از خراب شدن دندون های کودکان و بزرگسالان بشم، با جرم گیری لود میکروبی دهان رو پایین بیارم، اینکه با ترمیم یک دندون اجازه ندم پوسیدگیش پیشرفت کنه، یک نفر لبخند زیباتری داشته باشه، یا اگه پوسیدگی پیشرفت کرده و درد امان بیمار رو بریده دردش رو با عصب کشی کم کنم، یا نه دندون غیرقابل نگه داری رو بکشم و پروتزهای مختلفی بسازم که بیمار بتونه باهاش غذا بخوره و ... حس خیلی خوبی داره و باید خدا رو شاکر باشم. هر چند به خاطر خستگی زیاد و مشکلات جسمی که ممکنه برام پیش بیاد عمر مفید کاریم کمتر از یک پزشکه، ولی خب میشه با ورزش کردن و پوزیشن صحیح در حین کار، عوارضش رو کمتر کرد.

این توضیحات مبسوط رو برای این دادم که تا به حال خواننده های زیادی ازم خواستن بگم دندون بهتره یا پزشکی؟! باز هم میگم به علاقه ی خودتون نگاه کنین و انتخاب کنین، هر کسی توی هر رشته ای چه پزشکی و پیراپزشکی و چه رشته های فنی و علوم انسانی، باید نهایت تلاشش رو برای یادگیری و موفقیت بکنه. کشور ما به همه رشته ها نیاز داره، نه فقط پزشک و دندونپزشک.


* ترجمه ی فارسی سزارین، یا سزار زایی!

  • ۸۲۵
الـ ــی
منم اسم کتاب رو از گلسا شنیدم. میخواستم بخرمش. حالا ک توام‌ گفتی تو اولین فرصت میخرمش :)
کتاب خوبی بود، کاملا باهاش همراه می شدی.
saranaz
خلی ممنون بخاطر توضیحات کاملتون. من عاشق پزشکیم و اصلا نمیتونم تصور کنم ک دندون بخونم ولی همه پافشاری رو این موضوع میکنن ک دندون بخون و همین توضیحات شمارو میدن وقتی هم از خانم های پزشک پرس و جو میکنم 80 درصد ناراضین و حتی میگن اون عشق اول و ب این رشته دیگه ندارن!ترسم از اینه ک پزشکی بخونم و بعدش بگم ای کاش دندون میخوندم و بالعکس :(
من هم از دندون متنفر بودم، ولی صرف اینکه از انجام اعمال دندونپزشکی بر روی خودت متنفری نمیشه بگی دندون رو دوست ندارم! چون کاملا متفاوته از اینکه خودت این اعمال رو انجام بدی. من دندون رو عاقلانه انتخاب کردم و الان راضیم. شما هم بشین دو دو تا چارتا بکن ببین نظر خودت چیه
آرزو ﴿ッ﴾
از این کتابا بازم اگه هست معرفی کنید، دوست دارم! :))
به قول بزرگان!: با آرزوی توفیق روزافزون :)
از این نوع کتاب های خاطرات؟ کتاب هایی که میخونم توی بخش یارهای مهربانم اون بالا هستن ؛)
به هم چنین عزیزم 
life around me
هوپ من هروقت اسم این کتابُ میشنوم کمرم تیر میکشه.نمیتونی تصور کنی چه حس ترسی از عنوان این کتاب میگیرم.
میشه توضیح بدی فضاش چجوریه?از خوبیای رشته شون هم میگه یا چیزای عجیب غریب و ترسناکُ مینویسه?
وای آره! خیلی عنوانش ترسناکه :))
فضاش همین فضاییه که تو توصیف میکنی، از سختی های رشته شون، از اذیت کردن های رزیدنت های ارشد، کشیک های سختشون ولی در کنارش با ذوق و شوق خاطرات خوبش رو هم میگه
mehdi
من اگه دنیا برمیگشت به طور قطع پزشکی میخوندم
این همه وقت و زمانی که واسه مهندسی گذاشتم
واقعا تلاش کردم اما اینها مثل یه کاخ آرزوها بود که وقتی وارد محیط کار شدم روسرم خراب شد
واقعا مهندسی در جامعه ما عاقبتش یزیده
این حرفو من میزنم که در بزرگ ترین پروژه ایران مشغول بکارم
این همه آسمون خراش میسازن واسه کی؟
سودشو یه عده میبرن بدبختیهاش از ما :(
خداروشکر از آیندتون مطمئنید
از ثبات شغلیتون
از دعاهای خیر مردم
از خیلی چیزای دیگه ...
خیلی از مهندسی ها متاسفانه الان پشیمون هستن، این از ضعف مدیریت کشوره که تعداد داوطلبهای تجربی سال به سال داره زیاد میشه جوری که 3 برابر ریاضی ها باشه! این همه دکتر میخوایم چکار واقعا؟!

آبان ...
باشه من دیگه پزشکی نمیرم ..دندون بهتره 😂
ولی جدا از شوخی ..دندون بهتره ..
اصلا باکلاس تره به نظرم  😂
تو ک خانوم وکیل خودمی ❤
موافقم باهات 😁😁😁
دچـــــ ــــــار
واقعا یعنی سزار زایی؟ ! :)

+وقت نهاره؟
بله، به افسانه تولد ژولیوس سزار که چون خیلی درشت بوده، مجبور شدن شکم مادر رو برش بدن اشاره میکنه ولی توی شاهنامه داستان تولد رستم رو خیلی قبل تر از سزار تعریف کرده که در اونجا هم زال از سیمرغ، زایمان غیرطبیعی رو یاد میگیره و رستم زایی اتفاق میوفته! پس از این به بعد بگوییم رستمینه یا رستم زایی به جای سزارین.

+ بله؟
آرزو ﴿ッ﴾
آره خاطرات، مخصوصا اونایی که به شغلشون وابستگی بیشتری داره.
ندیده‌بودم تا حالا این بخش رو! استفاده می‌نمویم زین پس! :))
من هم خیلی دوست دارم، این کانال ها خاطرات پزشکان هستن:
@sarnoskheh
@dr_merimonti

ملیکا
واییی راستش من عاشق این کتاب هستم چون دلم میخواد متخصص زنان بشم و میدونم که چقدر سخته .آرزوم اینه که این کتابو بخونم ولی چون کلاس نهم هستم احساس میکنم شاید خوب نباشه و برای سن من زود باشه ولی کاش می شد بخونم😣قبلن هم اسم این کتاب رو شنیده بودم نویسندش هم فک کنم زویا طاووسیانه ولی حیف که نخوندم😢 ( کلن از خاطرات خونی خیلی لذت میبرم مخصوصن اینکه اون شخص روحیاتش و سلیقش مث من باشه)راستی بسیار مطالب زیبایی دارین به وبتون سر میزدم اما نظر نذاشته بودم تا حالا.💖
موفق باشین🌹💐
ان شاالله به آرزوی خوبت برسی عزیزم ولی مسئله ی خاصی نداره این کتاب که نتونی بخونی 😊 میتونی بخونی و ببینی طاقت این سختی ها رو داری یا نه.
خوشحال میشم همراهم باشین ؛)
شارمین
راستش رو بخوای من از وقتی یادم میاد از رشته تجربی و شغل پزشکی گریزون بودم! 
چند باری هم که برای دندونهام رفتم دانشکده دندونپزشکی، ظهر که میشد دلم می خواست از دانشجوها بپرسم چه جوری الان می تونید برید ناهار بخورید!!!!!!!!

ولی مطمئنم اگه پزشکی دوست داشتم، مث تو دندون رو انتخاب می کردم!
کجای کاری ما بعد از تشریح جسد مستقیم میرفتیم ناهار! بعد از کار دندونپزشکی که جیزی نیست ؛))))
چاکرم شارمین جان! 
تی رکس
حالا لازم بود به ما بگی لکه هه قهوه ای سبز بود؟؟؟ :)))))
بذارم رسیدم بخش زنان بخونم قشنگ ملموس باشه برام پس :دی
باید نهایت تلاشم رو برای انتقال حسم به شما انجام میدادم،دیگه شما ببخش ؛)))
یا میتونی الان بخونی که با پیش زمینه بری توی بخشش! آرزومه هنوز که یک بار برم اتاق عمل زایمان ببینم هم طبیعی هم رستم زایی!
الی
کاش یکم نصیحتم کنی منم برم دندون پزشکی اینقدر به اون بی حسب لعنتی فکر نکنم
کل پست های من نصیحته به شماهایی که میترسین! ببین دندونپزشکی آش کشک خاله است، ازش فرار نمیتونی بکنی وگرنه خودت ضرر میکنی و دندون هات! بی حسی هم یک دهم آمپول های عضلانی درد نداره بیخودی ازش غول نساز
صورتی
سلام..روزتون بخیر..ببخشید شما سال اول قبول شدید؟
سلام، روز شما هم بخیر... بله. 
الان دقیقا میتونین سنم رو حساب کنین ؛)))
ریحانه
سللاممم ما اومدیممم
من برعکس بقیه اینترنا فوبی زنان ندارممم به نظرم خیلی راحت میشه توش الکتیو کار کرد  البته بعد از دوره رزیدنتیش .و متناسب با اون کار الکتیوش درآمد فوق العاده ای داره...و از نظر معنوی هم اگه بهش نگا کنیم واقعا جامعه زنان ما فقر فرهنگی توشون کم نیست و خدمت به اونها یه جور کار قهرمانانستتت . وو رضایت عمیق شغلی میده . من با این دیدگاه پزشکی اومدم و شعار هم نمی دم که حتما رزیدنتی زنان میزنم!!مسلما رتبه تاپ بیارم رشته لوکس میزنم ولی ارادت عمیقی به جامعه زنان و طب اورژانس و جراحا دارم . 
فکر کنید عزیزتون تصادف کرده خدای ناکرده .من مثلا پزشک پوست یا رادیو و... یا یه دندانپزشک هممون  چشممون به انگشتای معجزه گر اون جراح هست ...
سلام خوش اومدی خانوم دکتر ؛)
من هم بخاطر همین مسائلی که گفتی، این تخصص رو خیلی دوست داشتم.
واقعا جراح ها، از هر نوعی آدم های فداکار و زحمت کشی هستن
jared8mercer5.hazblog.com
Amazing issues here. I am very satisfied to peer your article.
Thanks so much and I am looking ahead to contact you.
Will you please drop me a mail?
دیگه به ربات ها هم رو نمیشه داد! نیگاه ازم ایمیل میخواد :-/
northcut600.jimdo.com
Excellent post. I was checking constantly this blog and
I'm impressed! Very useful information specially the last part :
) I care for such info much. I was seeking this certain information for a long
time. Thank you and good luck.
خواخش موکونم!!
هانیه
من عاشق زنان و مامایی بودم ولی دیدم شرایط من با اون بخش و محیط کاری اش اصلا جور در نمیاد به همین خاطر رفتم رشته ای فنی و مهندسی:(
منم دیدم تحمل پزشکی و کشیک رو ندارم اومدم دندون
به خودت ایمان داشته باش،
تو قوی ترین شخص زندگی خودت هستی ؛)
آرشیو مطالب
Designed By Erfan Powered by Bayan