هر شب تجاوز به یک خاطره

  • ۰۰:۱۶

بلندی موهام به حدی رسیده بود که اگه پسر بودم، بهم میگفتن: همون پسره که موهاش بلنده؛ ولی الان که دخترم، بازم از نظر خانم ها، دختر مو کوتاهه بودم. این شد که تصمیم گرفتم باز هم کوتاهشون کنم تا دختر موکوتاهه ی واقعی باشم! 

اون دختر موکوتاهه که دغدغه های خاص خودش رو پیدا کرده. از یک طرف استرس گرونی های مواد و تجهیزات کارش راحتش نمی ذاره و از طرفی مدتیه توجهش به جسم و روحش بیشتر شده. در کنار اینکه رژیم "شامِ شب ممنوع" رو بعد از دو سال دوباره اجرا کرده، کتاب متفاوتی رو با رمان های قبلی شروع به خوندن کرده که ذهنش رو به صورت متفاوتی درگیر کرده.

"انسان خردمند"، کتابی که در کنار آموزش تاریخ انسان بر روی کره زمین، سرشاره از نکات جالب توجه. 

این دخترِ ما همچنین بالاخره بر تنبلی و مقاومت بی دلیل درونیش غلبه کرده و به توصیه رفیقِ شفیقش، مجموعه "پادکست های رواق " که به "مقوله اگزیستانسیالیسم با نگرشی روانشناختی " می پردازه رو هم گوش میده.

درسته که موضوع کتاب و پادکست هر دو کمی سنگین و خشکه و باید شش دونگ حواست بهشون باشه تا بفهمی چی شد که بحث به اینجا رسید، ولی این درگیری ذهن با نکات تازه رو خیلی دوست دارم. حواسم رو از خیلی مسائل ناراحت کننده زندگیم پرت می کنه و به خیلی از سوالات ذهنم جواب داده میشه. حتی اگه جوابش کاملا ساده و بدیهی باشه، ولی همین که ببینی برای خیلیا این مشکل دغدغه بوده، یه جورایی حس راحتی خیال بهت میده.

مثلا تا حالا اگه نمی دونستین چرا با وجود اینکه هیچ حسی به عاشق یا خواستگارتون، فردی که سابقاً باهاش در رابطه بودین ( به قول امروزیا اکس!) ندارین، ولی از اینکه ازدواج کنه یا رابطه جدی رو شروع کنه، حس بدی بهتون دست میده و حتی در مواردی تلاش بیهوده می کنین برای نگه داشتن رابطه یا هر از چندگاهی نیمچه نظری بر دل عاشق بیچاره اش می کنین، دلیلش خرده مرگه. 

پاک شدن از ذهن دیگران و در واقع ثبت نهایی یک جدایی، اضطرابی از جنس مرگ برای انسان ایجاد می کنه. اینکه فراموش میشی، کسی تو رو برای همیشه نمی خواد و توی ذهنت اینطور قلمداد میشه، مثل انیمیشن coco، که مُردی و هیچ کسی نیست تو رو به یاد داشته باشه و در واقع با تنهاییت در این دنیای هستی مواجه میشی که برای اکثریت این مسئله خیلی دردناکه.

بعد میری کتاب رو باز می کنی و در بخشی از کتاب تا حدی با اندیشه گوتاما که شخصیت محوری در آیین بوداست، آشنا می شی. اونجایی که نوشته: گوتاما دریافت راهی برای خروج از این دور باطل [فرار از رنج] وجود دارد. اگر وقتی ذهن با چیزی خوشایند یا ناخوشایند رو به رو می شود فقط آنها را همان طور که هستند دریابد، پس رنجی وجود ندارد. اگر احساس غم و اندوه کنید بی آنکه آرزوی از بین بردن آن غم را داشته باشید، همچنان غمگین خواهید ماند اما این عذابتان نخواهد داد. در حقیقت در اندوه می تواند غنایی وجود داشته باشد. اگر احساس نشاط کنید بی آنکه آرزوی تداوم آن را داشته باشید یا بخواهید آن را افزایش دهید، این احساس نشاط شما تداوم خواهد یافت؛ بی آنکه آرامش ذهنی تان را از دست بدهید.

اما چطور این مسئله ممکنه؟ ذهن رو باید به نوعی تمرین داد که تمام توجهش به این مسئله معطوف باشه که ( الان دارم چه چیزی رو تجربه می کنم؟) نه اینکه ( دلم می خواست چه چیزی رو تجربه کنم؟). 

لپ کلام زندگی در لحظه و تلاش برای شناخت ضمیر ناخودآگاه خیلی سخته، ولی آرمانیه که دوست دارم براش نزدیک شدن بهش، تلاش کنم. 


پی نوشت: من کاملا مبتدیم در این مباحث و هر سوال احتمالی که از مسائل روانشناختی بپرسین این جواب رو خواهم داد: نمی دونم! هنوز درسمون نرسیده.


پی نوشت بعدی: درسته که مسلمونیم، ولی به نظرم حق داریم با مبانی ادیان دیگه هم آشنایی نسبی پیدا کنیم. پس تعصب بیجا ممنوع.


پی نوشت آخر: بالاخره بعد از چندین جلسه با روانکاوم به صلح رسیدم و الان حس می کنم چقدر دوستش دارم. وقتی گفت لزومی نداره خوبی های طرفت رو فراموش کنی؛ حس کردم اون جای خالی توی قفسه ی سینم که به طرز عجیبی سنگینی می کرد، پر شد. بعد ادامه داد: با این کار فقط توی هر رابطه، بخشی از احساست رو می ذاری و فرار می کنی که این خودِ خرده مرگه! 


*عنوان از شاهین نجفی


  • ۶۳۰
عرفان‌‌ ‌‌‌‌

جای این مباحت تو مدارس خالیه..

نمیشه توی مدارس ایران این مباحث رو آموزش داد.
Busy Mind

روانکاوه کتابی معرفی نکرد برا شناخت ضمیر ناخودآگاه؟

یا کلا هر کتاب مفیدی

خب من قبلا کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید از جفری یانگ رو به پیشنهاد غیرمستقیمش ( به دوستم گفته بود اونم به من گفت!) خوندم. پادکست رواق هم بر اساس کتاب روان درمانی اگزیستانسیال از دکتر اروین یالومه. ولی مباحثش سخته، خوندنش رو پیشنهاد نمیکنم، بهتره با پادکست جلو برین.
ریزوریوس ❤:)

منم پادکست رواق رو گوش میدم. حتی بعضی اپیزودهاشو دوبار گوش میدم تا بفهمم و درک کنم. خیلی خوبه.

منم با شک و تردید شروع کردم. ولی الان مترصد وقتیم که کاری نداشته باشم ( مثل زمان رانندگی) تا با دقت گوش کنم، چون یکم حواست پرت بشه، متوجه مبحث نمیشی.
آریانه

۸۰ به ۲۰ مطمئن بودم انسان خردمند رو میخوای بنویسی!هر چند وقت یه بار میرفتم یارهای مهربان ببینم تیک خورده یا نه!

اووم،احتمالا همیشه غمگینم ولی عذاب نمیکشم،حداقل نه به اندازه قبل(البته کلا فکر میکنم میزان اذیت کننده بودن یه غم درصد زیادی به مود لحظه ای ادم بستگی داره،وقتی مودمون پایینه سخت تر میشه همه چیز)...

در مورد خوشی ها،راستش شرمنده،ولی در لحظه فقط خوش باشم حس میکنم به غمم بی احترامی شده!:-/

اما در کل ادم در لحظه زندگی کنی هستم اگر دید به اینده مطرح باشه!

شیم عان بهم ولی نمیتونم خاطرات خوب و رو از بد تفکیک کنم وقتی منشا یکی بوده،خاطرات خوبم تحت تاثیر قرار میگیره شدید،و تبدیل به یه دلتنگی عظیم و بیمارگون میشه...تقریبا همیشه دلتنگم،دلتنگ خوبِ خراب نشده قبل از خاطرات بد...

دوباره شیم عان بهم ولی یه اعتراف سلفیش طور میکنم...نمیدونم چرا ولی حس میکنم از یاد اونایی که دلم میخواد پاک نمیشم و حداقل تا یه زمان معقولی که راضیم کنه تو یادشون میمونم!

+نمیدونم درست فکر‌ میکنم یا نه،ولی باشد که از گرداب! سربلند بیای بیرون.

+پستت قِشنگ وَبید،خوشمان آمده بید.

یک سری از مباحثش واقعا قشنگه و سریع خونده میشه ولی چون تازه کارم توی خوندن اینطور موضوعات، نمیتونم سریع پیش ببرمش، از طرفی ذهنم رو درگیر میکنه و نمیتونم هر روز بخونمش، اینه که طول کشیده خوندنش.
درست میگی ولی من یه پادکست از مجتبی شکوری گوش دادم و اونجا میگه: عیبی نداره اگه حالت خوش نیست! و اینطوری دست از خودسرزنشی برداشتم.
خب روانکاوم گفت دلتنگ بشی، مهم اینه تصمیم گرفتی راهت رو جدا کنی و این دلتنگی تاثیری نذاره در ارادت. نمیشه احساساتمون رو سرکوب کنیم اریانه. وگرنه وقتی به خودت میای که برگشت به نقطه اول خیلی سخته ( اما شدنیه!)

خب من هم این احساس رو دارم. ولی این باور رو در خودم گنجوندم که ما هر دو نفر خوب، اصلا عالی بودیم. ولی لزوما هر دو خوبی با هم رابطه خوبی رو نخواهند داشت و اون طرف حق داره فراموش کنه و به زندگیش ادامه بده، همین طور که من در اخر میخوام برسم به جایی که ارامش زندگیم برگرده.
ممنونم عزیزم
آبان ...

روانشناسی اگزیستانسیالیسم . کتابش گرفتم بخون از بس همه گفتن بخون ..حتی پادکست ها ی رواق ‌...اما از اونجایی کهدمن خدای کارهای نصفه ام کتابش هنوزم تو کتابخونه است ‌ 

خیلی قبول دارم حرفت را .‌‌..پذیرش تقریبا تمام ماجرا است ..من از اول سعی کردم متنفر نشم ..خوبی ها را بببنم ولی اشتباهم اینه که بدی ها را نمیبینم ...

طبق تجربه ام جووووونم بالا میاد تا کتاب های روانشناسی رو بخونم، واسه همین این پادکست ها حاضر و آماده ان و از گوش دادن بهشون لذت میبرم. مخصوصا که هی با زدن مثالهای مختلف هر مبحث رو باز میکنه.

دقیقا عزیزم. باید تلاش کنی همه چیز رو در کنار هم ببینی و منطقی گذر کنی.
ربولی حسن کور

سلام

صادقانه بگم انتظار نداشتم کامنتدونی این پست باز باشه چون واقعا یه چیز شخصیه

 

سلام
راستش خوب شناختین من رو میخواستم ببندم نظرات رو ولی چون مبحثش ممکن بود برای خیلیا جذاب باشه و راهنمایی برای شروع کتاب یا پادکست رواق بکنن یا بخوان، باز کردم نظرات رو 
بانوچـه ⠀

انیمیشن کوکو... یادش بخیر

چقدر چیز یاد گرفتم ازش

به شدت جذاب و سرشار از مفهوم بود و مقوله ترس از مرگ رو به زیبایی نشون داده بود.
عرفان‌‌ ‌‌‌‌

آره، فرهنگ سازی نشده :(/

بله و حتی مغایر با فرهنگمونه
Magic Farari

خردِ مرگ؟ یا خرده مرگ؟ من رد دادم دیگه 😁

خُرده مرگ یعنی مرگ کوچیک! 
صخره نورد

مغزم انقدر پره تا از متن پست بیام پایین و کامنت ها رو بخونم و به ارسال کامنت برسم، یادم رفت مبحث چی بود، فقط یادمه چیز بدی نبود :))

الان حتی فکر اینکه یه مبحث روانشناسی بخونم عصبیم میکنه! فکر کنم دارم عقلمو از دست میدم :دی

خب پس تنبیه میشی دوباره بخونی و نظر بدی :-))
خوندن مباحث روانکاوی و روانشناسی، علاقه یا اراده قوی میخواد. پادکست راحت تره خیلی.
جانان

سلام و درود خانوم دکتر 

 

پیشنهاد میکنم ک بعد از این کتاب حتمن (انسان خداگونه و بیست و یک درس برای قرن بیست و یکم)ش رو هم بخونید 

 

شاد و سلامت باشی

درود بر شما
وقتی این کتاب رو خریدم جلد دومش هم بود ترسیدم جذب نشدم نخریدم. ایشالا بعد از این کتاب.

ممنون به همچنین
نیمچه مهندس ...

عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست اسم یه کتابه.

ایناهاش:

https://b2n.ir/411124

من خودم نخوندم.یه چند صفحه ازش ورق زدم دیدم با اون مفهوم آشنام نگرفتمش.

فکر میکنم دم غنیمتی تو کشور ما خیلی مرسوم یا شاید هم پسندیده نیست.وگرنه سلطان دم غنیمت دونستن های جهان-خیام- بیشتر از اینا برامون آشنا بود.تو کتاب درسی ها چیز زیادی ازش نبود.

اره دیگه توی پادکست رادیو راه، مجتبی شکوری بیشتر از این کتاب حرف میزنه.

اصلا تا حدی جزو کلمات و مباحث تابوست! نه فقط چند تا رباعی ازش بود و تمام
جانان

 

برام عجیبه ! چون فکر میکردم ک دارید کتاب مجازیش رو میخونید چون چاپ کتابهاش در ایران ممنوع شده و چون من اکثر کارهای یووال رو خوندم (نه ب فارسی) متوجه شدم ک منظورتون از کتاب دوم چی هست .

هراری تمام اینها رو بصورت مقاله چاپ میکرد ک پنج سال پیش (اگر اشتباه نکنم) تاریخ مختصر بشر یا همون انسان خردمند رو از مجموعه‌ی مقالات (ساپی ینس) ب چاپ رسوند و در ایران ب اسم انسان خردمند معروف هست و کتاب دوم ک شما بهش اشاره کردید در ایران ب اسم ـ گشت و گذاری در تاریخ بشر ـ ب چاپ رسیده ک مشروح همون کتابی‌ست ک دارید میخونید 

توصیه میکنم بیست‌یک درس برای قرن بیست و یکم رو حتمن بخونید 

 موفق باشید

راستش هر چقدر میخونمش تعجب میکنم در ایران چاپ شده ولی احتمالا اینی که من میخونم بخش های زیادش سانسور شده باشه.
فکر میکردم کتاب دوم انسان خداگونه: تاریخ اینده بشر باشه.
چشم ایشالا مدنظر قرار میدم 
ممنون از توضیحاتتون
Twinkle

هوپ اومدم تو وبلاگت و با قالب اکس/جدیدت یاد دوران کنکور افتادم ک برا انرژی گرفتن میخوندمت و اروم اروم از شخصیت رو ب جلو و پرتلاشت خوشم اومد

الان که میام وبت خیلیییی خوشحال ترررر میشم ک میبینم با وجود این تباهیای جامعه هنوز انرژیتو حفظ کردی و باامید ب فکر ساختن اینده و روحتی

همچنان ازت انگیزه و ایده میگیرم واسه شروع ی مسیر جدید و ادامش که جدا از درس روحمم مراقبت کنم

مرسی ازت :)

پ.ن: یکم ب پستت ربط مستقیم نداشت ولی احساسات و قدردانیا بود ک فوران کرد :)

عزیزم ^_^
تباهی های جامعه رو خوب اومدی! من هم روزهای زیادی بی انرژی و انگیزه ام ولی به این باور رسیدم جز خودم کسی به فکرم نیست و برای ساختن حال خوبم باید تلاش کنم.
خیلی خوبه که باعث انگیزت باشم. ایشالا تو از من پرتلاش تر باشی.

اشکال نداره :-))
حامد سپهر

ممنونم از شما خانم دکتر:)

خواهش میکنم :-)
karma

سلام

فرض کن ۷ ماه فرصت داری با پایه نسبتا ضعیف تو همه ی درسا....بیشتر تو ریاضی فیزیک و یه روح تنبل و فراری از درس و یه عالمه کتاب و جزوه با امتحانای مسخره ی شاد ...منطقیش اینه که بخوای پشت بمونی و ۷ ماه زمان رو تبدیل کنی به ۱۹ ماه و اینجوری خیالت راحته که درصد قبولیت بالاتر میره..ولی اگه دلت بگه این 7 ماه و تلاش کن ..قبول میشی

به حرف دلت گوش میدادی یا منطقت؟! 

سلام
والا من دید خاصی با این کامنتی که دادین پیدا نکردم که بخوام مشاوره بدم با توجه به اینکه تقریبا ده سال پیش کنکور دادم. ولی دلیلی نداره وقتی هفت ماه فرصت دارین، امسال رو کنکور ندین. فوقش رتبه خوبی نیاوردین و دوباره یک سال میخونین.
آقای آبی

منم مثلtwinkle سه سال قبل میخوندمتون و انگیزه میگرفتم :) فک کنم اون زمان تو شهر طرحی بودید و از زنده بودن و تلاشتون لذت میبردم. حتی اون جمله قوی باش رفیق رو تو هر روز قبل از اینکه شروع کنم به مطالعه مینوشتم و بهم حس خوبی میداد :)

کتاب های هراری عالین و یه دوره انلاین تو کورسرا هم هست خودم ندیدمش هنوز فک کنم بر اساس یکی از کتابهاش بود.

رواق رو من هم شروع کنم. از یالوم تعریف زیاد شنیدم و امیدوارم کمک کننده باشه برام. 

امیدوارم همیشه شاد و پر انرژی باشید و این شادی رو به ما هم تزریق کنید :)) 

جدی؟ پس چرا این همه وقت خاموش بودین؟ 
چقدر خوب. خداروشکر که یکم تاثیرگذار بودم در این زمینه.

بله واقعا. مخش خیلی جالب کار میکرده.
کار خوبی میکنین احتمالا دوست داشته باشین.

ممنونم به همچنین
مهربان

آیکن خاروندن ریش

یه کتاب غیر رمان خونده چه قلمبه سلمبه حرف میزنه چش سفید

از محضر بقیه حضار معذرت خواهی میکنم:
دور (گم) شو :-)))))
راست میگی ولی! متحول شدم یا ادای تحول رو درمیارم!
مهربان مهربانیان

یادم باشه کامنت نذارم

فامیلت کشته منو :-))))) 
مزید امتنانه
وکیل خانواده و طلاق در اصفهان

چه نوشته های قشنگی چقدر حرفات به دلی میشینه :)

ممنونم :-)
به خودت ایمان داشته باش،
تو قوی ترین شخص زندگی خودت هستی ؛)
آرشیو مطالب
Designed By Erfan Powered by Bayan